Hoe komt het dat mijn nieuwe computer meer werkgeheugen gebruikt bijdezelfde programma's t.o.v. oude computer?

Ik had een oude computer met 2GB werkgeheugen (32bit W7) en draai nu een nieuwe computer met 8gb werkgeheugen (64bit W7). Op beide had ik een werkgeheugen meter, om te kijken hoe vol die draaide.

Ik zat altijd op 1.1-1.5gb van de 2gb. Nu heb ik alles over gezet naar de nieuwe computer, zoals programma's e.d.

Maar ik draai zelfs er nog minder op dan ik voorheen deed, maar ik zit zeker aan de 4.5gb van de 8gb.

Opzich niet een groot probleem, maar hoe komt dit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

er word meer geheugen gebruikt als zijnde; er worden meer taken over meer geheugen verspreid, simpelweg omdat de berekeningen dan sneller gaan, je zal zien dat de taak zelf sneller klaar is
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat bij jw oude computer het pagefile werd gebruikt

Pagefile is een soort nep geheugen op je hardeschijf, aangezien pagefile ongelovelijk sloom is (tenzij je een ssd hebt) heeft het voorkeur voor je geheugen al wil het wel iets overlaten... :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als er meer geheugen is om weg te geven, dan zal dat ook gebeuren als het programma om meer geheugen vraagt.
Is er niet 'genoeg' geheugen, dan zal de swapfile worden ingezet, dat is extra geheugen op de HDD.
Dit geldt ook voor zijn eigen OS.

Maar je computer zal nog steeds sneller zijn, en je merkt niets dat hij 'teveel' geheugen gebruikt.