Mijn computer is redelijk langzaam hoe kan ik hem sneller maken?

Een vriend van mij zei dat ik alle virusscanners eraf moest halen, en er 1 goede op moest zetten. heb ik gedaan. hij zei ook dat ik de hele computer kan resetten en windows 7 weer opnieuw installeren om de computer weer zo goed als nieuw te hebben qua snelheid, je kan je computer ook overklokken met goede koeling volgens hem, is dat slim? en hoe haal je al het stof uit je computer, want ik had mijne even opengedraaid omdat ie et niet meer deed en er kwam heel veel stof uit:S ging ik beetje blazen enz. en toen deed die het weer:) maar hoe maak ik hem zo goed als stof vrij? ik heb dit ook allemaal gehoord van die vriend, zijn er nog andere dingen die ik kan proberen om mijn computer weer snel te maken?

Toegevoegd na 2 dagen:
Ik heb mijn nieuwere computer stofgezogen en nu doet hij het niet meer, ik heb hetzelfde als eerst voordat ik in mijn computer ging blazen stopte die bij het opstarten als je het piepje hoorde en bleef die de hele tijd piepen en nu heb ik dat weer. wat kan ik doen?:(

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoeveel geheugen heb je nog vrij?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja kijk eens even bij configuratiescherm>systeem en noem eens wat daar staat. OS, CPU, Geheugen. Dan weten we meer. Als je bijvoorbeeld al 4GB geheugen hebt is dat in principe ruim voldoende.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geheugen (RAM): 2,00 GB (RAM)
Prosessor: 2,80Ghz
Type computer: 32-bits besturingssysteem en op harde schijf nog 81GB vrij
amigo
12 jaar geleden
Als je nog meer antwoorden wilt moet je in GV eens in het zoekveld wat termen invoeren over computer en langzaam (of sneller). Dit is nl al vaker gevraagd en mogelijk staan daar ook nog tips voor je bij

Het beste antwoord

Je dient inderdaad maar een virus scanner te installeren ik raad je microsoft security essentials aan gratis te downloaden van het internet, daarnaast CCleaner downloaden en draaien je pc zal nu zeker weer een stuk sneller zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wie o wie gaat nu met MS in zee voor security?
Neem avast of avg ( de eerste is de betere, en is gratis, googlen) CCleaner is goed, maar gezien de vraag is gebruiker geen doorgewinterde PC gebruiker, dus moeilijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iedereen met verstand van PC's, MS heeft wereldwijd zowel Alvast alswel AVG ruimschoots gepasseerd en is een serieuze bedrijging voor betaalde virusscanners.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
pure onzin MS is per definitie NIET veilig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Altijd makkelijk iets te roepen zonder kennis van zaken, is gewoon een kwestie van instellen. Daarnaast v/d week nog een onderzoek gepubliceerd op Computable waar dat in bevestigd werd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben wat gaan zoeken na jullie reacties hier en hoewel MS super goed scoort als je er een random lijst virussen tegenaan gooit, schijnt er een echt probleem met 0-day virussen en al geactiveerde virussen te zijn, er wordt dan maar ongeveer de helft tegengehouden. Tests mei 2011. http://www.iframer.co.cc/microsoft-security-essentials-struggles-in-antivirus-tests.html http://www.geek.com/articles/geek-pick/microsoft-security-essentials-bombs-on-first-2011-av-test-2011055/ Zou je even de Computable link willen geven kan zo snel niks vinden.

Andere antwoorden (7)

Defragmenteren. Let op: als je dat nooit hebt gedaan kan dat uren duren voordat hij klaar is. Zorg wel dat je screensaver, virusscanner en firewall uitstaat, want dat kan nog wel eens conflicten geven.

Overbodige bestanden verwijderen. (via start --> programma's --> bureau accessoires--> systeemwerkset --> schijfopruiming)

Stofvrijmaken: Stroom er uiteraard af, zijklep verwijderen, en met een stofzuiger op laag vermogen(!), liefst met zo'n borsteltje op de zuigmond alles afnemen.

En wat hierboven al is gezegd: Installeer CC cleaner. Die haalt alle cookies en opgeslagen info waar je niets meer aan hebt eraf.

Dan defragmenteren. Let op: als je dat nooit hebt gedaan kan dat uren duren voordat hij klaar is. Zorg wel dat je screensaver, virusscanner en firewall uitstaat, want dat kan nog wel eens conflicten geven. (via start --> programma's --> bureau accessoires--> systeemwerkset --> defragmenteren)

Ik zou begin hier eerst mee voordat je opnieuw gaat installeren en/of in het bios menu met de kloksnelheid gaat prutsen. Dat kan altijd nog.

Toegevoegd na 1 minuut:
de tekst defragmenteren staat dubbel, vergeten te bovenin de tekst verwijderen, dit dus als laatste doen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
virus scanner en firewall hebben niets maar dan ook niets met defragmenteren te doen! onzinverhaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@suluap even voor jouw informatie:
Bij mij stopt het defragmenteren omdat de virusscanner zijn klusje begon te doen. Om te voorkomen dat het een halve dag langer duurt, dan even deze uitzetten.
met een goede anti virus werken en je kunt ook het programma winmaximizer aankopen , deze zet je register terug op orde , en maak fouten weer goed , groetjes jurgen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1. Meerdere viruspakketen is niet best voor de snelheid en kan zelfs conflicten opleveren.
2. Opnieuw installeren van windows kan wonderen doen, als je van XP naar 7 zou gaan kan het echter soms minder vlot werken. Er wordt wel gezegd dat windows 7 snel is maar als je maar 1gb geheugen hebt wil het toch niet echt vlotten.
3. Overklokken kan en is soms snelheidswinst, echter zou ik dat alleen aanraden als je dat zelf kan en wil, niet door iemand laten doen die jouw dan met een systeem laat zitten dat mogelijk instabieler is of sneller warm wordt.
4. Stof kan je met wattenstaafjes en een spuitbus met gecompreste lucht weghalen.
5. Dingen die je computer nog meer kunnen verbeteren zijn het upgraden van je componenten. Het bijprikken van geheugen is een eenvoudige, je videokaart vervangen als je graag gamet is de beste upgrade daarvoor. Een SSD plaatsen om opstarttijden te verlagen is andere mooie truc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Download PeterTec Anti-Virus, daar zitten ook veel tools bij om je pc sneller te maken (zie bron).
12 jaar geleden
Als ik je vraag lees, krijg ik het idee dat je geen computer nerd bent. Dus alles zo eenvoudig mogelijk.
Haal alle virusscanners eraf in configuratiescherm>software.
Zet er één goede voor terug (ben zelf erg gecharmeerd van Avast (zie daar) haal daarna via internet het programmaatje CCleaner, en laat dat haar werk doen, zowel opruimen van overbodigheden als in de tweede mogelijkheid, het register opschonen. Haal van dezelfde bron het progje "defraggler" om je schijf te defragmenteren, werkt prachtig. (niet, zoals elders gesuggereerd je virusscanner en firewall uitzetten, kan lang duren om te defragmenteren , en als je die twee uitzet ben je al die tijd onbeschermd)
Overklokken is iets voor experts, niet aan beginnen.
Opnieuw installeren KAN een optie zijn, maar is véél werk.
Stof in de kast is de moord voor je processor en geheugen,en ook voor je harde schijf. Kast open maken (stroom eraf) stofzuiger met klein mondje en alles wat je aan stof ziet wegzuigen. Kijk ook of de bladen van de ventilator voor de processor schoon zijn, eventueel met klein krabbertje rommel verwijderen en opzuigen. Om te voorkomen dat ie snel weer vol zit: niet op de grond zetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Grappig, eerst geef jij als reactie op een ander antwoord waarin het gebruik van CCleaner wordt aangeraden:
"CCleaner is goed, maar gezien de vraag is gebruiker geen doorgewinterde PC gebruiker, dus moeilijk." En vervolgens ga je zelf ook CCleaner aanraden...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
CCleaner is toch geen moeilijk programma?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad beetje dubbel, maar CCleaner vraagt inderdaad enige kennis van wat er in de PC allemaal loos is, verkeerde instelling kan het erger maken dan het is.
Ik raad je Registry Booster aan!
die haalt alle fouten eruit!
Het origineel moet je betalen maar gewoon de serial op het internet opzoeken en klaar is kees!
Gr Gebruiker71
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tip om je computer sneller te maken:

Download CCleaner. Bij gereedschap kies je opstarten. En dan schakel je allemaal overbodige programmaatjes uit die mee-opstarten met je computer. De meesten kun je gewoon uitzetten ook al lijkt het ingewikkeld.

Alleen je antivirus en je geluidsprogramma (realtek bijvoorbeeld) moet je aan laten staan. De rest kun je wanneer nodig zelf opstarten.