peterjbruins
12 jaar geleden
thanks

Andere antwoorden (2)

Moderne besturingssystemen (vanaf Windows XP) zijn in twee varianten verkrijgbaar: een 32-bitseditie (ook wel x86 genoemd) en een 64-bitseditie (ook wel x64 of ia64 genoemd). Het verschil hiertussen zit hem in de maximale geheugencapaciteit die het systeem kan gebruiken. De belangrijkste regel voor de thuisgebruiker is als volgt:

-Heb je een computer met minder dan 4.0 GB (4048 MB) aan RAM-geheugen (intern geheugen): 32-bits.
- Heb je een computer met (meer dan) 4.0 GB (4048 MB) aan RAM-geheugen (intern geheugen): 64-bits.

Wanneer je een 32-bits besturingsysteem gebruikt met (meer dan) 4 GB geheugen, dan zul je slechts (afhankelijk van de systeemconfiguratie) tussen de 2.75 GB en 3.5 GB kunnen gebruiken.

Toegevoegd na 1 minuut:
Om een 64 bit besturingssysteem te installeren heb je een processor nodig met minimaal 2 cores.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sinds wanneer heb je 2 cores nodig voor een 64bits OS?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
IA-64 is niet hetzelfde als x86-64, IA-64 is Itanium een hele andere processor van intel, alle Windows (behalve de servervarianten) ondersteunen IA-64 ook niet. "Om een 64 bit besturingssysteem te installeren heb je een processor nodig met minimaal 2 cores." Dat is echt onzin. Je hebt een 64bit processor nodig niet een dualcore. Ik heb zelf nog een singlecore 64bit processor waar je een 64 bit OS op kan zetten.
Beter is het om te zeggen x86-64 en x86-32 door een vreemde loop van omstandigheden zeggen we tegen x86-64: x64 en tegen x86-32: x86.

x86 is gewoon de verzamelnaam voor de instructieset die op alle x86 proc's draait (8086, 80286, (80)386, 486, 586(pentium)). Op de 8086 en 286 had je alleen nog x86-16.

Hoe hoger het aantal bits hoe hoger de limitaties liggen van een aantal limieten zoals HDD grootte of RAM geheugen wat nog gezien kan worden.