Met welke administrative tool (en hoe?) kan je op een W2003-server zien welke server de PDC is en welke de SDC?

Active Directory.

En kan je dan ook met datzelfde tool dat aanpassen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (2)

Onder Start - Administrative Tools - AD Sites and Services kan je aan de eigenschappen/properties van een server zien, of deze PDC (heet tegenwoordig Global Catalog=GC) of SDC (heet tegenwoordig gewoon Domain Controller=DC) is.

Onder AD Users and Computers kun je naar de eigenschappen van de Domain Controllers kijken. Onder het kopje General vind je een button NTDS Settings. Hier kun je een server 'Global Catalog' maken. Feitelijk is hij hiermee dan PDC (al bestaat deze term niet meer).

Ik hoef niet te vertellen, dat je hier wel behoedzaam mee omgaat en als je hier zaken wijzigt, het even duurt voordat alle wijzigingen zijn gesynchroniseerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1e deel van je antwoord: bij alle servers staat: 'server'. PDC, SDC, GC of DC staat er niet bij, totdat ik onder NTDS kijk: dan staat er bij alle servers: 'Global Catalog' aangevinkt. 2e Deel van je antwoord: bij alle servers staat 'Domain Controller'. Maar nergens kan ik iets vinden over NTDS hier. Ik weet trouwens wel welke server de PDC is, alleen ik zie het nergens bevestigd.
SDC heet tegenwoordig BDC (backup DC).
Je promoot m.b.v. de Server Manager in je admin tools-menu een BDC naar PDC , daardoor wordt automatisch de PDC een BDC.

Een lijst van domain controllers kun je krijgen m.b.v. het NETDOM-commando:

NETDOM QUERY /D:MyDomain DC

Verander DC in PDC en je krijgt een lijst met alle PDC's (1 dus maar, als het goed is)

Hier meer van dit soort handigheidjes: http://www.robvanderwoude.com/ntadmincommands.php#Cmd15

Volledige syntax van Netdom:
http://technet.microsoft.com/en-us/library/cc781853(WS.10).aspx