Wat is het verschil tussen 32 bit en 64 bits systemen?

Ik kom vaak 32 en 64 bit versies tegen van software maar wat maakt dat uit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
16.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij is deze vraag al vaker gesteld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben toch blij dat deze nu langs m'n ogen glijdt. Antwoord van questionner is subliem.

Het beste antwoord

Een 64-bit processor heeft 64 bits om een adres op te slaan, en daarom kan het meer dan 4GB geheugen aanspreken. lager dan 4 GB ram is beter dat je een 32bit neemt. 32bit gaat niet boven de 4GB.

Ook het schakelen tussen processen wordt daardoor versneld bij een 64 bit versie. Als er meer gegevens in het Random access memory (RAM-geheugen) kunnen worden geplaatst, hoeft de vaste schijf niet te worden geraadpleegd bij het schakelen tussen processen. Hierdoor worden de prestaties van programma's verbeterd
Een ander belangrijk verschil is dat de registers ook 64-bit groot zijn. Wil je met enorm grote getallen rekenen, kan hij dus een getal van 64-bits in 1 stap verwerken, waar hij dat vroeger moest opsplitsen. Daarom is het wel handig om een 64 bit bij zware computersystemen in te brengen in plaats van 32 bit.

Kan je 32-bits programma's op een 64-bit OS te draaien?

ja maar dan draaien de programma's echter in "emulatie-mode": ze kunnen dan echter nooit over meer dan 4 GB RAM beschikken (omdat ze het extra geheugen toch niet kunnen aanspreken) en kunnen ook niet genieten van de extra performance van een 64-bit computer.

Is een 64-bits computer een goede keus?

Als je werkt met videobestanden, zoekacties in grote databases of spelletjes en andere programma's waarvoor complexe berekeningen en een grote hoeveelheid geheugen vereist zijn wel.
Een 32-bits computer daarintegen is echter geschikt voor de meeste programma's. Zo worden spreadsheetprogramma's, webbrowsers en tekstverwerkingsprogramma's ongeveer op dezelfde snelheid uitgevoerd op 32-bits en 64-bits computers.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeer duidelijk en bruikbaar, veel beter dan mijn antwoord!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bedankt Zilverton

Andere antwoorden (3)

64 bit progammas zijn sneller (hiervoor met je wel een 64bit os hebben) dan 32bit, maar soms ook minder stabiel

Toegevoegd na 43 seconden:
natuurlijk kan het een keer voorkomen dat 64 langzamer is, maar dit is dan omdat het slecht/verkeerd is geprogrammeerd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het voordeel is beperkt:

- Het plafond van ongeveer 3 Gb aan RAM geheugen is nu verhoogd naar 128 Gb.
- Programma's die voor 64 bit OS zijn geschreven kunnen sneller draaien. Helaas zijn nog veel applicaties 32 bit.

Er zijn ook nadelen:

- De 64 bitversies accepteren alleen 'certified drivers' wat betekent dat oudere hardware vaak niet geïnstalleerd kan worden (oudere printers bijvoorbeeld).
- Er wordt meer intern geheugen gebruikt door een 64 bitversie. Een 300-400 MB wordt ergens in het OS al opgesnoept.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel vaak kan een 32-bits programma wel op een 64-bits operating systeem draaien, maar andersom (64-bits op 32-bits) eigenlijk nooit.