hoe komt het dat mijn opstart logo weg is?

als ik mijn pc aanzet komt het logo van mijn pc of windows er niet op het is dan gewoon zwart dus kan ook niet meer in bios weet iemand hoe ik dit kan oplossen

1.9K
BonBonvanJohn
4 jaar geleden
Tegenwoordig staat er in Windows 10 de energieoptie 'snel opstarten inschakelen' standaard aangevinkt. Hierdoor is het goed mogelijk dat je het Windows logo niet ziet tijdens opstarten. Ook wanneer je de computer herstelt naar fabrieksinstellingen blijft het opstartlogo daarna weg. Je kan deze energieoptie vinden bij Energiebeheer->het gedrag aan/uit knoppen bepalen. De optie is grijs, je moet eerst op 'instellingen wijzigen die momenteel niet beschikbaar zijn' klikken. Daarna kun je de snel opstarten optie uit vinken maar dit is niet aanbevolen
LeonardN
4 jaar geleden
Heb je een ANDERE monitor of TV aan je PC hangen?
>Zo ja sluit dan die af. Zorg dat je monitor al aanstaat.
Sluit de PC echt af, met afsluiten, laat hem niet in slaapstand gaan oid.
==
Heb je wellicht in het BIOS/UEFI iets als "Fast Boot" aangezet. Dat is namelijk een mooie doodlopende loop. Je moet dan het BIOS in om dat UIT te zetten, MAAR je kan het BIOS niet in omdat Fast Boot de optie naar BIOS niet mogelijk maakt.
Als dat het geval is zal je via Windows het BIOS/UEFI in moeten. (let op: dat kan alleen als je je Windows als UEFI hebt geïnstalleerd (ipv legacy). Hier de uitleg hoe dat moet:
https://www.coolblue.nl/advies/bios-windows-10.html Daarna zal je in het UEFI(nieuw type BIOS) naar het kopje BOOT moeten gaan en dan FAST BOOT uit moeten vinken.
Dan met F10 die setting opslaan.

Antwoorden (1)

Het lijkt alsof je niet opnieuw opstart, maar je computer waakt vanuit hibernation(winterslaap) Je hoort tijdens het opstarten een zogenaamde POST piep die zoiets betekent dat de POST goed is verlopen, en daarna een bootlogo van Windows of moederboard fabrikant. Sommige systemen starten zo snel op dat je deze fase haast niet meemaakt als je een monitor hebt die traag ontwaakt(zoals die van mij) Als mijn monitor eindelijk wakker is zit ik eigenlijk al in het inlogscherm, dus ik zie ook die logo's nooit, maar weet wel dat ik met DEL of F10 in de BIOS kan komen, dus als ik tijdens het aanzetten deze toetsen repeterend indruk dan kom ik in de BIOS. Ik zou bijna vermoeden dat je energie settings zijn veranderd waarbij je systeem tijdens het afsluiten in hibernation of powerstate S4 of S5 gaat, terwijl dit eigenlijk G3 had moeten zijn. Check je energie instellingen, en controleer of je dat piepje hoort tijdens POST, probeer achter de hotkeys van je BIOS te komen, want daar kun je ook het energie gedrag van je computer instellen.
4 jaar geleden
Griffin
4 jaar geleden
Snap de - niet, want vanuit S4 krijg je geen BIOS splash te zien, in alle andere gevallen van een koude start wel.