Wat betekent NTFS? Het gaat om een externe harde schijf.

Gisteren gaf ik aan dat ik een systeemkopie wil maken van mijn Windows 7. Een externe schijf gebruiken kreeg ik als advies, die had ik nog liggen. Kon of was niet FTFS en kon daarom niet gebruikt worden. Moet ik nu een externe NTFS schijf kopen? Ik krijg vragen naar het maken van de systeemkopie. Doet men dat dan niet zelf van zijn eigen systeem? Ik heb een laptop waar Vista al op geprogrammeerd stond. Na installatie werd geadviseerd een kopie te maken. Nu na een upgrade versie naar Windows 7 te hebben gebruikt ben ik in de veronderstelling die upgrade niet te kunnen gebruiken als er iets mis gaat met mijn computer, is dat juist?

vragen:
- wat is NTFS
- moet ik een schijf externe (NTFS)schijf gebruiken/kopen?
- is een systeemkopie noodzakelijk?
- kan een upgrade naar windows 7 gebruikt worden om een Format te doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
18.7K

Het beste antwoord

Een NTFS is een bestandssystemen:
"Een bestandssysteem is de wijze waarop data op een harde schijf is georganiseerd. Grofweg gesteld bestaat het uit twee aparte delen. Het ene deel is de verzameling van bestanden en de data die de individuele bestanden bevat. Het tweede deel bestaat uit de directorystructuur die de informatie organiseert en beschikbaar stelt over alle bestanden op het systeem.
Er zijn verschillende bestandssystemen. Voor Windows zijn de twee meest populaire NTFS en FAT32. Het File Allocation System (FAT) stamt uit de jaren "70 en begin jaren "80. Aanvankelijk was het ontwikkeld als bestandssysteem voor floppydisks met een opslagcapaciteit van minder dan 500KB. Daar kwam vervolgens FAT16 uit voort dat met grotere harde schijven tot 2GB kon omgaan (o.a. gebruikt in Windows 95). De behoefte aan grotere harde schijven leidde tot FAT32, dat partities en schijven tot 2TB (Terrabyte) ondersteunt. FAT32 werd gebruikt vanaf Windows 95 Second Edition.

Begin jaren "90 ontwikkelde Microsoft het New Technology File System om de kwaliteit, veiligheid en betrouwbaarheid van dataopslag in zijn besturingssystemen te vergroten. Aanvankelijk was NTFS terug te vinden op NT4 en Windows 2000 (Server) die vooral in een zakelijke omgeving worden gebruikt. Met de komst van Windows 2000 Professional en Windows XP kwam NTFS beschikbaar voor de thuisgebruiker."

Tekst komt van deze bron en die heeft nog veel meer informatie, ik raad je dus aan even naar deze site te gaan.
http://www.xp-helpdesk.nl/fat32-ntfs-verschil.html

Of een systeemkopie noodzakelijk is weet ik niet. Ik zelf vind het voor mijn eigen pc's thuis niet noodzakelijk. Bestanden backup ik regelmatig en mocht het systeem crashen, dan heb ik instalatie disks om de boel weer opnieuw op te zetten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

NTFS is het bestandsysteem. Je kunt eenvoudig je huidige externe schijf converteren naar NTFS. Deze is nu waarschijnlijk op FAT32 geformatteerd.
bamibal
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
verlies ik bij zo'n actie alle data die op de ex. schijf staat?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik lees het op de windows-info: Als u een partitie hebt met het oudere FAT16- of FAT32-bestandssysteem, kunt u deze partitie converteren naar NTFS met de opdracht convert. Het converteren naar NTFS heeft geen nadelige invloed op de gegevens op de partitie.
bamibal
13 jaar geleden
Je moet dan wel zeker weten dat je aan het *converteren* bent en niet aan het *formatteren*!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
!!! Ondanks dat er staat dat er geen gegevens verloren gaan, moet je bij zulke ingrijpende ingrijpen (zoals het converteren van FAT32 naar NTFS ook is!) ALTIJD zorg dragen voor VOORAF voldoende en voldoende betrouwbare backups!!! !!!
u hoeft geen nieuwe schijf te kopen want je kan hem formateren en dan bij bestandssysteem staat op fat32 als het goed is, die kan je wijzigen naar NTFS en dan werkt het als het goed is wel.
Plaatje bij antwoord