Waarom werkt "slepen" in Windows op twee manieren?

Als ik een bestand sleep van de ene naar de andere map op dezelfde partitie dan is dit gelijk aan Knippen-Plakken.

Als ik een bestand sleep van de ene naar de andere map
op een andere partitie dan is dit gelijk aan Kopieren- Plakken.

Waarom is dit verschil en kun je ergens instellen dat hij altijd hetzelfde doet met slepen? Ik gebruik Windows XP en Windows 7

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.8K

Het beste antwoord

Als je binnen een partitie een bestand verplaatst, wordt er feitelijk geen data verplaatst. Alleen de "inhoudsopgave" van de partitie wordt bijgewerkt.

Als je een bestand naar een andere partitie sleept, moet er daadwerkelijk data gekopieerd worden.

Toegevoegd na 5 minuten:
Je kunt trouwens ook met je rechtermuisknop slepen. Bij het loslaten krijg je dan de vraag of je wilt kopiëren of verplaatsen.
bamibal
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als je sleept op dezelfde partitie krijg je een + naast het bestand. Dit betekend kopieren. Als je de shift gelijktijdig indrukt verandert deze in een -. dit is knippen. Dezelfde actie tussen verschillende partities werkt andersom en knippen wordt dan kopieren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nog een kleine tip als je met rechtermuisknop iets versleept en je hebt je vergist van het bestand/map dat je wil verslepen druk je gewoon op linkermuisknop terwijl je nog de rechtermuisknop vast had!

Denk wel dat sommigen dit niet weten ook al is het simpel :-) maar simpele dingen mogen ook een degelijk uitgelegd worden... trouwens ik wist ook niet dat als je control inhoud met linkermuisknop dat je verplaatsen veranderd in kopiëren.

Simpele dingen mogen dus ook eens aan de dag komen :-)