Waarom bestaan er geen domme vragen?

Heel vaak lees je dat mensen zeggen dat er geen domme vragen bestaan. Hoezo niet?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
7.5K

Het beste antwoord

De opmerking: "Er bestaan geen domme vragen", is een standaardantwoord op de manier waarop sommige mensen vragen stellen: "Het zal wel een domme vraag zijn, maar........"
Toch kunnen vragen behoorlijk als dom ervaren worden. Bijv.: Een leerkracht legt iets uit. Een leerling steekt vervolgens de vinger op en vraagt precies datgene wat de leerkracht net heeft uitgelegd. Is deze vraag dom? Nee voor de vragensteller niet, want die had kennelijk niet geluisterd, maar voor de anderen wel. Ook overbodige vragen worden vaak als dom ervaren. Hiermee doel ik op "het vragen naar de bekende weg". Maar achter deze vragen zit ook vaak een (onbewust) doel. Dit kan vragen om aandacht zijn, maar ook kan de vragensteller even met zijn gedachten met andere dingen bezig zijn waardoor hij uit een soort automatisme een vraag stelt, die hij eigenlijk zelf ook wel had kunnen beantwoorden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

dit is er inderdaad een sprekend voorbeeld van
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
dit is een voorbeeld van een domme vraag, ergo: domme vragen bestaan. Beetje out-of-the box denken, jongen!
http://www.goeievraag.nl/vraag/waarom-hoor-vaak-gereageerd-goed.4896
Omdat elke vraag die je stelt impliceert dat je nieuwe dingen te weten wilt komen die je nog niet weet. En dat is niet dom.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja maar je kan ook best een vraag stellen waar je 't antwoord al wel op weet. En dat kan een vraag betreffen van 't type 'hoeveel is 1+1?'.
Kan zo'n vraag dan niet dom zijn?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
mja, misschien wel overbodig om zo'n vraag hier te stellen.
Maar het is een nuttige vraag voor een leraar op een basisschool, of een arts die de hersenfunctie van een patient wil testen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1+1 is trouwens niet altijd 2. Ligt er maar aan welk rekenkundig stelsel je gebruikt.
Omdat iets niet dom kan zijn als de vragensteller het antwoord niet weet. Voorbeeld: mijn nichtje van zes kan nog niet de tafel van negen. Als zij dus aan mij vraagt wat 6 x 9 is, dan is dat voor haar geen domme vraag. Ze weet het gewoon niet, terwijl ik het antwoord heel simpel vind.
Ik kan met andere woorden niet in de hersenen van een ander kijken en bedenken wat iemand wel of niet kan weten. dus kan ik ook geen oordeel over het wel of niet dom zijn van de vraag hebben.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Domme vragen bestaan niet, omdat na ieder antwoord weet je iets meer over een onderwerp.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
er bestaan alleen domme antwoorden,zeggen mensen ,je hebt je vraag zelf al beantwoord
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Soms beginnen mensen met "Het zal wel een domme vraag zijn, maar ..... " en dan komt een vraag van iets waar ze mee zitten. In die optiek zijn er geen domme vragen.

Een domme vraag is een vraag waarvan de steller het antwoord zelf wel weet, maar niet wil weten. Of hij wil onrust stoken (trollen).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
volgens mij wordt dit vooral vaak gezegd om mensen nogal eens bang zijn om dom gevonden te worden en dus bang zijn dat hun vraag 'dom' is. om deze mensen te overtuigen dat ze hun vraag gerust mogen stellen, wordt er dus gezegd dat er geen domme vragen zijn. wanneer mensen wel domme vragen stellen (want die zijn er natuurlijk wel) wordt er eerder gezegd dat ze vragen naar de bekende weg dan dat de vraag dom is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ha, die pgh2011;

Domme vragen zijn er wel, maar worden niet gesteld. Daarom lijkt het alsof ze niet bestaan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
domme vragen bestaan niet. domme antwoorden wel
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In mijn ervaring is die opmerking "domme vragen bestaan niet" een methode voor (met name) docenten om leerlingen die bang zijn hun mond open te trekken, toch te stimuleren hun vraag te stellen.

Maar in het algemeen zou je kunnen zeggen dat als iemand een vraag stelt, en hij dus probeert ergens achter te komen wat hij nog niet weet, dat het verstandig is om ernaar te vragen.
Die persoon zou zelf dom zijn om ervan uit te gaan dat hij zelf het antwoord al weet, en er verder niet naar te vragen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Domme vragen bestaan niet:

Een vraag wordt gesteld door een persoon die over een bepaald onderwerp iets niet weet of meer wilt weten. Je kunt van vragen dus alleen maar slimmer worden.

Het idee dat leraren het gebruiken om leerlingen te stimuleren om vragen te stellen klopt echter ook wel, maar het blijft zo dat je van vragen niet dommer kunt worden.

Domme vragen betaan dus niet.