Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan iemand mij mischien uitleggen? wanneer ik wat in het Engels gebruik? :

Vb:

I lived/ have lived in this village for my whole life.
I worked / have worked for this man
Those boys walk/ are walking on the street
I eat/ am eating at the moment

Dus wanneer plak ik er - ed achter en wanner have/has/am enz + voltooid deelwoord?

Kan iemand mij hiermee helpen ?

Bij voorbaat dank.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
995

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Je kunt in (bijna) alle gevallen of het ene of het andere gebruiken... Het hangt van de context af...

I lived in this village for my whole life. Dan leef je er nog...
I have lived in this village for my whole life. Dan leef je er niet meer...

I worked for this man... Verleden tijd...
I have worked for this man... Voltooid verleden tijd...

Those boys walk on the street... Dat doen ze wel eens...
Those boys are walking on the street... Dat doen ze nu...

I am eating at the moment... Dat doe ik nu
I eat at the moment... Is foutief Engels...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

-I lived there for two years- betekent dat je er nu niet meer woont... voltooid verleden tijd dus. Als je er nog wel woont is het - I have lived there for two years- . Wij zouden zeggen 'ik woon daar al twee jaar'.

Als je op dit moment bezig bent met iets gebruik je de -ingvorm - I'm having lunch-, - I'm working late today-. Engelsen gebruiken de -ingvorm heel veel. het betekent dat je middenin zo'n situatie zit.

I never act funny , of I work as a veterinarian geeft een algemene toestand of eigenschap weer, die ook op dat moment geldt, maar je hoeft er niet op dat moment mee bezig te zijn.

je eigen voorbeelden:
I have lived in this village my whole life - je woont er nog steeds. Maar als het over iemand gaat die niet meer leeft zou het - he lived in this village al his life- zijn.

I worked for this man - als je er nu niet meer werkt, anders is het -I have worked for this man for 3 years
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding