Kan iemand mij mischien uitleggen? wanneer ik wat in het Engels gebruik? :

Vb:

I lived/ have lived in this village for my whole life.
I worked / have worked for this man
Those boys walk/ are walking on the street
I eat/ am eating at the moment

Dus wanneer plak ik er - ed achter en wanner have/has/am enz + voltooid deelwoord?

Kan iemand mij hiermee helpen ?

Bij voorbaat dank.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Je kunt in (bijna) alle gevallen of het ene of het andere gebruiken... Het hangt van de context af...

I lived in this village for my whole life. Dan leef je er nog...
I have lived in this village for my whole life. Dan leef je er niet meer...

I worked for this man... Verleden tijd...
I have worked for this man... Voltooid verleden tijd...

Those boys walk on the street... Dat doen ze wel eens...
Those boys are walking on the street... Dat doen ze nu...

I am eating at the moment... Dat doe ik nu
I eat at the moment... Is foutief Engels...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

-I lived there for two years- betekent dat je er nu niet meer woont... voltooid verleden tijd dus. Als je er nog wel woont is het - I have lived there for two years- . Wij zouden zeggen 'ik woon daar al twee jaar'.

Als je op dit moment bezig bent met iets gebruik je de -ingvorm - I'm having lunch-, - I'm working late today-. Engelsen gebruiken de -ingvorm heel veel. het betekent dat je middenin zo'n situatie zit.

I never act funny , of I work as a veterinarian geeft een algemene toestand of eigenschap weer, die ook op dat moment geldt, maar je hoeft er niet op dat moment mee bezig te zijn.

je eigen voorbeelden:
I have lived in this village my whole life - je woont er nog steeds. Maar als het over iemand gaat die niet meer leeft zou het - he lived in this village al his life- zijn.

I worked for this man - als je er nu niet meer werkt, anders is het -I have worked for this man for 3 years