Kan je ook 1 vak volgen op de universiteit?

Ik volg een hbo opleiding en ik wil tijdens deze studie mezelf graag verdiepen in een bepaald gedeelte van mijn opleiding. Is dit mogelijk via het volgen van 1 vak.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.3K

Antwoorden (8)

Ja, dat kan in ieder geval in Groningen (weet niet in hoeverre dit kan op andere universiteiten).

Toegevoegd na 1 minuut:
Info: http://www.rug.nl/corporate/onderwijs/opleidingen/open
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij de Open Universiteit kun je per cursus bestellen. Soms zijn er wel toegangseisen, maar dat is een kwestie van uitzoeken. Kijk eens op de site zou ik zeggen.
Voordeel is dat je er niet voor naar college hoeft en dus in je eigen tempo het ernaast bij kunt doen.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ga eens shoppen op de minorenmarkt. Welke minoren zijn bij jou HBO bekend? Is er ruimte voor een vrije minor (vrij in te vullen door jou)?
Vraag een gesprek aan met je studieloopbaanbegeleider/ mentor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zijn er vrij weinig aangezien ik deeltijd studeer.
Ja, dat kan (voor zover het niet via je eigen opleiding kan, informeer daarnaar) via contractonderwijs. Als je googlet op 'universiteit contractonderwijs' kun je hier al veel over vinden.

Vaak is het recept dat je een bestaand vak volgt samen met reguliere (deeltijd)studenten, en daarvoor een evenredig deel van het collegegeld betaalt. Soms is er een apart aanbod voor contractonderwijs.

Voordat je iets uitkiest: informeer zeker even bij de studieadviseur van je eigen opleiding, het kan soms mogelijk zijn om extra vakken te volgen aan een andere instelling naar keuze zónder extra te betalen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed antwoord. In dit geval is de vraagsteller immers al student en wil zich verdiepen in een vak in zijn/haar richting volgen. Het is dan denk ik handig om met een studiebegeleider / decaan hierover te praten. Iedereen kan zich daarnaast als contracttoehoorder bij bij een universiteit inschrijven voor een bepaalde cursus (mits de universiteit dat toelaat voor de betreffende cursus). Dit is een niet in de wet geregelde inschrijfvorm voor onderwijs en het eventueel behaalde cijfer/certificaat telt niet mee voor je opleiding. Dit is meer iets voor ouderen die nog eens een vak willen volgen uit interesse. In geval van Rick zou ik eerst kijken wat de mogelijkheden zijn binnen zijn huidige opleiding om vakken elders te volgen als verdieping. Kan overigens ook soms in het buitenland (bij universitaire studies ook niet ongebruikelijk).
In Utrecht kan het ook. Een ex-collega van me heeft hier 1 vak gevolgd. Je moet even googlen op 'contractonderwijs uu', dan vind je de links van verschillende faculteiten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kan overal als je je maar inschrijft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als bijvakstudent. Stel dat het vak heel mooi aansluit bij jou huidige HBO studie, kun je de examencommissie van je instelling vragen dit bedrag voor haar rekening te nemen. Dit onder het mom van een tweede studie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat kan, ik ken mensen die maar 2 en 3 vakken hebben gevolgd, dus dan moet 1 ook kunnen