Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan een school je nu al verplichte tot maatschappelijke stage?

N.a.v. mijn vorige vraag. Maatschappelijke stage is pas vanaf 2011 wettelijk verplicht. Kunnen scholen je nu al verplichten tot zo'n maatschappelijke stage?
(Dit geld niet voor mij zelf maar voor iemand die ik ken.)
Die mag namelijk niet over van het 3e naar het 4e leerjaar wanneer ze dit niet heeft gedaan. Maar mag de school je dit wel verplichten?
Zo ja: de school verplicht haar ook nog eens dit in de vakanties of na schooltijd te doen. Mag dit?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (6)

Ja, de school beslist of ze nu al mee doen met de stage ook al is deze nog niet verplicht. De stage buiten school tijden doen kan ook, is per school verschillend.

De maatschappelijke stage duurt 48 uur voor vmbo en praktijkonderwijs, 60 voor havo en 72 voor vwo. Hier komen de uren voor voorbereiding en afronding op school nog bij.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als dit onderdeel is van het lesprogramma: ja. Waarschijnlijk zitten de extra uren al verdeeld in het lesprogramma, en zolang het voor de hele school (klas) geldt, klopt dit.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor een regel massaal op scholen van start gaat, worden er eerst een aantal scholen ingeschakeld om te kijken hoe dit in de praktijk zal werken en tegen welke problemen ze eventueel aan gaan lopen. Dit zijn de zgn. pilotscholen. Als een school meedoet als pilotschool voor maatschappelijke stage dan zijn de leerlingen verplicht daaraan deel te nemen. Het hoort dan bij het verplichte lesprogramma.

Vorig schooljaar 2008/2009 is men met een aantal scholen gestart. Dit schooljaar nemen al meer scholen deel. Volgend schooljaar wordt de maatschappelijke stage landelijk ingevoerd.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zeker, scholen mogen hun eigen overgangseisen bepalen(in zekere mate). Dus als de school vind dat je een maatschappelijke stage moet doen, dan mogen ze dat eisen. De school waar ik op zat, die had zowiezo altijd al een stage-week, verplicht. In principe mogen ze ook verwachten dat ze het buiten school doen, zolang de school daar wel mogelijkheid voor geeft.(dus niet elke dag van 9-17 school, dat zou onredelijk zijn.)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat mag. Zolang je met de stage er bij niet het wettelijk maximum aantal lesuren te boven gaat, mag de school het ook na schooltijd eisen. Ik vind dat wel lichtelijk onredelijk. Bij mijn zoon, die op het speciaal onderwijs zit en door lange reistijd elke dag pas om 4 uur thuis is, worden er 3 dagen voor vrijgeroosterd. Verslaglegging e.d. moet hij in zijn eigen tijd doen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja want dat heb je later ook nodig om een baan te zoeken anders weet je ook niet misschien wat je later wil worden dus het is wel heel handig.
(Lees meer...)
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding