Moeten studenten in ruil voor studiefinanciering een paar uur in de week vrijwilligerswerk doen?

Wij hebben binnenkort een debat hierover. Heeft iemand hier argumenten voor of tegen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (9)

Studiefinanciering is juist een goed hulpmiddel om zo weinig mogelijk te werken. Laat vrijwilligerswerk doen door werkloze uitkeringtrekkers en studenten hun tijd nuttig besteden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ww, met de bijstand is in beginsel niets mis.
Laat een student dat zelf bepalen ,de gene die dat wil vooral doen en heeft de ander daar geen behoefte aan niet doen.Een student kan die keuze best zelf maken vind ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee,
als we stage lopen werken we toch ook?
En studenten zijn vaak druk, ik wel althans.

Laat ze die mensen die onterecht een uitkering hebben maar extra hard laten werken.

Ik betaalde ook belasting toen ik nog werkte.
Dus nu krijg ik er wel wat voor terug(:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lijkt me niet! Anders heeft de echte doorgewinterde student toch nooit genoeg tijd over om laveloos in de kroeg te hangen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dan is het geen vrijwilligerswerk meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dwangarbeid is al lang geleden afgeschaft.

Nog een argument tegen: wat gratis is, is meestal zonder waarde, waarde-loos.
Als de overheid geen geld ervoor over heeft (gewoon mensen aannemen of inhuren) dan is het *kennelijk* niet erg belangrijk. Waarom zou een student dan zijn kostbare tijd erin moeten steken, in dat waardeloze?

Nee als het werkelijk wat waard is voor de maatschappij, dan moet je gewoon mensen betalen voor wat zij doen. Of werkelijke vrijwilligers werven...

Zoals het nu is dus:)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vrijwilligersbrandweer lijkt me wel wat.
Dan komen er, naast alle middelbare scholieren die volgend jaar hun verplichte maatschappelijk stage moeten gaan doen, ook nog eens studenten bij. Dat lijkt mij niet handig.
Nog een groep niet gemotiveerde (uitzondeingen daar gelaten) die bezig gehouden moeten worden onder het mom van 'wat zijn we lekker sociaal verantwoord bezig' :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Studiebeurs is tegenwoordig geen gift meer maar een lening die wordt omgezet in een gift als je een studie op tijd afrond. Vrijwilligerswerk verplichten om te mogen lenen gaat nergens over. Je gaat dan zelfs promoten dat studenten met rijke ouders geen verplicht vrijwilligerswerk hoeven te doen en dus meer tijd aan hun studie kunnen besteden.

Hoewel veel mensen het idee hebben dat studenten geen bal uitvoeren de hele dag geld voor verreweg de meeste studenten dat ze dag en nacht bezig zijn met hun studie. Voor veel studenten geld dan toch dat indien ze een betaalde bijbaan hebben ze die dan zullen moeten opgeven wegens gebrek aan tijd en voor die studenten die zelfs daar geen tijd voor hebben (die zijn er genoeg) zal dan gelden dat dit ten koste gaat van de studie. In mijn eerste jaar besteedde ik bijna 80 uur per week aan mijn studie (werd later gelukkig minder) omdat je na 40 uur aan rooster tijd ook zal moeten studeren, opgaven maken, project werk doen, verslagen schrijven, presentaties voorbereiden, etc. Dat zijn geen dingen die je in 20 min lunch pauze overdag kan afronden. Om nog maar te zwijgen wat je kwijt bent aan reistijd door het gebrek aan (betaalbare) kamers. Ik kwam, toen ik nog bij mijn ouders woonde, regelmatig pas om 11 uur 's avonds (soms zelfs later) thuis terwijl ik om 6 uur 's ochtends moest opstaan om op tijd de trein te halen. Zie daar nog maar eens verplicht vrijwilligerswerk tussen te proppen.

Daarbij zijn heel veel studentenfaciliteiten al heel sterk op vrijwilligerswerk aangewezen. Bijvoorbeeld studieverenigingen (dat zijn geen studentenverenigingen) die vaak belangrijk extra materiaal beschikbaar hebben voor een studie worden geheel door vrijwilligers draaiende gehouden en studentensportverenigingen en studentenverenigingen. Maar ook buiten het studiekader hebben veel studenten onbetaalde projecten/werk. Dat ga je dan saboteren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
studenten hebben het nog altijd vele male drukker dan iemand die een ww uitkering heeft.
daarbij is de studiefinanciering ook nog eens veel lager dan een ww uitkering. studenten hebben het geld hard nodig! of ze moeten de studie financiering gelijk gaan trekken met een ww uitkering! maar ik denk niet dat, dat gaat gebeuren. dus nee geen verplicht vrijwilligers werk voor studenten in ruil voor studie financiering.

vooral voor studenten die er keihard voor moeten studeren om hun studie te volbrengen zou dit de ondergang kunnen betekenen.

persoonlijk denk ik dat dit idee in het leven is geroepen om geld te besparen in de zorg! en helemaal niet om het sociaale aspect. alleen maar bedacht zodat ze nog meer kunnen beknibbelen op de zorg! te gek voor woorden!