Wat te doen als je collega's heb die roken op hun werkplek?

En wat als er meerdere malen door meerdere collega's aangegeven / gevraagd of ze daar mee willen stoppen?

Meestal gaat het even goed, maar ze vervallen al weer snel in hun oude rookgedrag!

Zelf vind ik het redelijk respectloos als je gewoon blijft roken in het pand.

Het is zelfs al aangegeven door hoger hand, maar nu rookt de eigenaar / directeur ook zo nu en dan binnen.

Aangeven bij de Voedsel en Warenautoriteit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wow, daar wil ik ook wel werken ! Ik dacht dat dat nergens meer kon ??
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Respect voor hebben ze moeten toch ergens roken hè.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou bijna zeggen: trek de brandblusser van de muur en blussen! Want het brandt, en dat mag niet binnen!
Amadea
13 jaar geleden
@Mcray22: wat een respectloze opmerking. Er zijn voldoende rookplekken buiten te vinden. Niemand heeft er recht op om de longen van een ander ongevraagd te vervuilen....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bullshit ; dan moet er ook niemand autorijden, open haard aansteken of parfum gebruiken, want dat is OOK een aanslag op eenieders longen. Die buiten de discussie houden is de eeuwige hypocrisie van de antirooklobby.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@stippel
hahahaha yes!! Oh, oh, wat fladderen de meningen weer alle kanten op!

Antwoorden (6)

Praat met directie, werkt dit, eventueel op langere termijn, niet. Hasl dan de ARBO erbij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kaart het nog een keer aan bij de baas. Zolang hij het verkeerde voorbeeld blijft geven, komt het nooit tot een oplossing. Volgende stap is inderdaad om de instanties op de hoogte te stellen, zodat er een keer een controle kan komen. Waarschijnlijk worden er dan meteen boetes uitgedeeld, als zij iemand betrappen op roken. Kans dat de baas zich dan eens goed gaat afvragen wie de tipgever kan zijn geweest is dan zeker aanwezig. Goed voor de sfeer is het dus nooit, maar dat is al dit gerook natuurlijk ook al niet.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Ik weet niet of de situatie in België gelijk is aan Nederland, maar in Nederland is het verboden te roken op het werk:

"Er mag op geen enkele werkplek gerookt worden. Ook niet als u alleen op een kamer zit of als er alleen rokers op de kamer zitten. Roken op uw werk mag alleen in aparte rookruimten. Werkgevers mogen hiervoor aparte rookruimten inrichten, maar dit is niet verplicht. "

"Werknemers hebben recht op een rookvrije werkplek. Dit recht is in de Tabakswet vastgelegd. De nieuwe Voedsel en Waren Autoriteit (nVWA) houdt toezicht op de naleving van de Tabakswet. Als u de Tabakswet overtreedt, kunt u een boete krijgen.
De controleur van de VWA maakt een rapport op van de overtreding. De minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) bepaalt vervolgens de hoogte van de boete. "

Kortom, dit kan je aankaarten (in Nederland) bij de VWA ndat je het hebt aangekaart bij de directie. Rookt de direct mee, dan is de VWA de volgende stap.

Toegevoegd na 4 minuten:
Tevens informatie in de bron bij Stivoro.

In Nederland is deze situatie sinds 2004 actief en vervat in de wet in 2009. In België sinds 2006. In bijgaande link ook informatie over de situatie in België. De situatie is daarmee praktisch gelijk aan Nederland. Je kunt daar terecht bij de externe directies toezicht op Welzijn en Werk.

Toegevoegd na 6 minuten:
kleine correctie: In België is deze situatie sinds 2006 actief en vervat in de wet in 2009. In Nederland dus sinds 2004.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sinds 1 januari 2004 heeft iedereen recht op een rookvrije werkplek. Dit betekent dat iedereen zijn werk moet kunnen doen zonder meeroken.
STIVORO kan je vertellen of de klacht gegrond is en of er in het bedrijf of de instelling sprake is van een overtreding van de Tabakswet. Bel hiervoor 0900-9390.
Is er sprake van een overtreding, dan kan je een klacht indienen bij de Voedsel en Waren Autoriteit (VWA). Dit kunt u doen met het klachtenformulier op de site van STIVORO; STIVORO stuurt de klacht dan door naar de VWA. Je kunt ook een klacht indienen met het klachtenformulier op de site van de VWA zelf.
Je kunt ook bellen naar de warenklachtenlijn van de VWA, tel.: 0800-0488.

Wat doet de VWA met de klacht?
De VWA beoordeelt eerst de klacht aan de hand van de Tabakswet. Na enige tijd gaan de controleurs inspecteren. Van de uitkomst van deze inspectie wordt zowel de organisatie als de indiener van de klacht op de hoogte gebracht.
Je klacht wordt vertrouwelijk behandeld. De VWA zal je gegevens niet bekend maken aan anderen.

Naar de rechter.
Je hebt al van alles geprobeerd, maar nog steeds wordt er gerookt op het werk?
En ook de boetes van de VWA maken geen indruk op de werkgever?
Dan kunt je ook nog overwegen om naar de rechter te stappen.
Amadea
13 jaar geleden
Roken op de werkplek, in openbare gelegenheden en daar waar aangegeven is verboden. Het is beter om een rookruimte te verlangen op het werk en indien dat niet kan
dan moeten ze maar buiten het pand roken.
Passief meeroken is ook schadelijk.
Melden bij de aangewezen instantie is de allerlaatste optie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uit de vraag blijkt dat het al door en naar hogerhand is aangegeven. Dus melden bij de VWA lijkt me een logische stap.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Men moet de Directie niet alleen inlichten over het roken op de werkvloer, maar ook aangeven dat men er werk van gaat maken bij de VWA indien zij er zelf niets aan doen door een rookruimte ter beschikking te stellen.
of de dirk nu wel of niet meerookt maakt niet uit.
het is verboden om te roken in openbare ruimten voor hem ook.

rook je toch dan ben je strafbaar. een seintje van politie of gemeente zal waarschijnlijk wat stof uit de ogen doen waaien bij deze mensen. anders kan je bij de arbo een balletje opgooien.

ik paf zelf een aardig sigaretje weg op een dag, maar niet waar mensen die niet roken in dezelfde ruimte zitten.
de zon schijnt, dus als jij op je strepen staat,staan hun buiten te paffen