Hoeveel certificaten nodig voor een officieel VMBO diploma?

Momenteel heb ik de volgende vmbo certificaten behaald:
- Nederlands
- Engels
- Wiskunde
- Economie
- Natuurkunde
- Maatschappijleer

Ik heb voor Handel & verkoop geen examen afgelegd.

Is het nu mogelijk om met 6 officiële staatscertificaten een vmbo diploma te krijgen? Alle eindcijfers zijn boven de 6.

Momenteel ben ik 18 jaar en zat ik op speciaalonderwijs.

Ik hoop echt dat iemand mij hier een verlossende antwoord kan geven zodat ik kan verder werken aan mijn toekomst e.d.

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vergeet ik even: op welk nivo ben je bezig? VMBO Basis, kader, theoretisch???

Het beste antwoord

Nee, je moet 7 certificaten hebben:

1. Het volledige VMBO Nieuwe Stijl Examen.

Je wenst het volledige examen VMBO (7 vakken) theoretische leerweg af te leggen. Je dient dan naast de vakken uit het gemeenschappelijk deel (Nederlands, Engels en Maatschappijleer 1) een keuze te maken uit van de 4 sectordelen. Daarnaast dien je uit het vrije keuzedeel nog twee extra vakken te volgen.

De 4 sectordelen kennen de volgende vakken:

Sector Zorg en Welzijn: (klik hier voor alle vakken)

- Biologie (verplicht)

- Wiskunde, Geschiedenis of Aardrijkskunde (keuze)

Sector Techniek: (klik hier voor alle vakken)

- Wiskunde (verplicht)

- Natuur- en Scheikunde 1 (verplicht)

Sector Economie: (klik hier voor alle vakken)

- Economie (verplicht)

- Wiskunde, Duits of Frans (keuze)

Sector Landbouw: (klik hier voor alle vakken)

- Wiskunde (verplicht)

- Biologie of Natuur- en Scheikunde 1 (keuze)

Vrije deel:

Voeg nog twee vakken (meer mag ook) naar keuze toe. Bijvoorbeeld je kiest de sector Techniek, dan kun je als vrije keuze de vakken Economie en Duits kiezen uit de sector Economie. Naast deze vakken dien je verder een sectorwerkstuk uit te werken. Verder dien je bij een aantal vakken een werkstuk te maken en bij de talen boeken van een literatuurlijst te lezen. Meer informatie hierover ontvang je bij het cursusmateriaal.

2. Certificaten-studie.

Ook is het mogelijk om voor ieder vak afzonderlijk een certificaat te behalen. Zodra je alle certificaten van de vakken uit het gemeenschappelijk deel, van de vakken uit het sectordeel en van de vrije keuzevakken in je bezit hebt, dan kun je dit aan DUO - IB-groep in Groningen doorgeven. Je ontvangt dan het officiële VMBO diploma.

Bedoel je met natuurkunde niet natuur- en scheikunde? Overleg daar waar je je certificaten hebt gehaald welk vak je nu het beste nog kunt doen.
http://www.nha.nl/cursus/vmbo-havo-vwo/vmbo.aspx
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

6 lijkt me voldoende, als je vmbo via een reguliere school volgt moet je ook minimaal 6 vakken voldoende afgerond hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je moet een keuze maken uit een vakkenpakket dat voldoet aan een profiel of sector.
Op de bijgevoegde site kunt u zien welk vakkenpakket van toepassing is.