Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom duiden tankstations (bijna) altijd hun prijzen aan, eindigend op ,9 cent?

We kunnen immers niet met tienden van centen betalen.
Bij de kassa wordt het toch met 0,1 cent verhoogd.
Alleen als je een hele grote tank hebt, kan het 4 of 5 cent per tankbeurt schelen.

jc54
14 jaar geleden
in: Vervoer
1.8K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Klopt, want het is onzin, het is alleen verkoopstrategie, want in de tijd van de gulden was dat ook al zo... en er zit een factor 2,15 of zo in, maar steeds eindigt en eindigde het op ,9 cent...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt, het scheelt 4 of 5 cent op een grote tank.

De reden is psychologisch. Als de prijs 1.13,9 is, ben jij geneigd om 1.13 te onthouden. Zo lijkt deze pomp psychologisch goedkoper dan de vorige.

Je ziet hetzelfde trucje in veel winkels. Iets kost altijd € 6,95 of zelfs € 6,99; nooit zal dat voorwerp € 7,00 kosten. Het is psychologisch het verschil tussen "nog geen zeven euro" en "zeven euro".
(Lees meer...)
Cryofiel
14 jaar geleden
jc54
14 jaar geleden
@cryofiel, gelijk heb je, maar in de supermarkt zijn het minste nog hel centen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
-1 is een misklik van mij, Sorry!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
krijgt er van mij een plus bij+
Cryofiel
14 jaar geleden
@jc54, in de supermarkt zullen mensen het niet accepteren als er in tienden van centen wordt gerekend. Dat komt doordat je doorgaans maar één potje pindakaas koopt, en misschien twee tubes tandpasta. Mensen zijn geneigd die tienden *per product* te zien, dus dan heb je er nooit wat aan, en dan komt het eerder over als verlakkerlij.
jc54
14 jaar geleden
@Antwoordapparaat, kan gebeuren, gelukkig zijn er geen levens mee gemoeid. Wel toevallig dat het jou moet gebeuren, want ik heb het in principe niet zo op antwoordapparaten. Je kunt er een heel verhaal tegen afsteken, maar ze antwoorden nooit............
Volgens mij klopt het niet wat je zegt hoor...

Bij het vermenigvuldigen van het aantal liters keer de literprijs wordt die ,9 gewoon meegerekend neem ik aan.

Dus kost een liter 99,9 cent, dan kost 50 liter niet 50 x 100 cent maar 50 x 99,9 cent. In dat geval kan het je alsnog wel geld schelen als je contact betaald want dan wordt het weer afgerond op 5-centen. Maar als je pint zal het dus maximaal 1 cent zijn dat het verschil is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding