Gaan stalen zeilboten moeizamer vooruit dan polyesteren?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Boten
5.2K

Antwoorden (5)

Een stalen boot is vele malen zwaarder dan een polyester boot. Dus ja hij zal langzamer en logger zijn dan een polyester boor
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Doordat een stalen boot zwaarder is, zal het moeizamer vooruit komen op het moment van wegvaren,maar eenmaal op snelheid zal het veel minder snel afremmen door wind of golven, dan is het gewicht weer een voordeel.
Het vaart veel lekkerder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Afgezien van het verschil in dichtheid is polyester gladder dan (roestig )ijzer.

Een polyester boot die van onder goed in de was gezet is,
schiet door het water.
Er kan weinig aangroei plaatsvinden omdat was dit tegen gaat.
Ook dit heeft een grote invloed op de vaarsnelheid bij een gegeven vermogen van de motor.

De massa van ijzer zorgt ook voor een grotere diepgang (waterverplaatsing ) en een grotere massa-traagheid.

Toegevoegd na 7 uur:
Blijkbaar weten sommige mensen niet dat je het onderschip van een polyesterboot prima in de was kan zetten.
Er hecht zich dan vrijwel niets aan het onderschip, aan het eind van het vaarseizoen spuit je het onderschip zo schoon.

Ten opzichte van "standaard-antifouling" is het onderschip dan gladder en veroorzaakt ook daardoor minder weerstand.

Het loont bij oudere polyesterboten mogelijk de moeite eerdere antifouling te verwijderen, het polyesther te herstellen zodat het weer glad is en er dan een waslaag op zetten.

Zo worden al jaren boten van polyethyleen gemaakt (Pioner Yamaha) die diverse decennia zonder noemenswaardig onderhoud meegaan, omdat daar geen vuil op hecht, in wezen dus hetzelfde effect wat je krijgt als je je onderschip in de was zet.

DIT IS GEEN ONZIN.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat is maar hoe je het bekijkt.

Het op gang komen kan door het gewicht wat langzamer gaan,
Maar hij snijd wel makkelijker door het water heen als hij eenmaal op gang is.
Daarnaast hebben stalen boten mestal een andere rompvorm dan polyester.

De stalen ligt ook mede door zijn gewicht wat stabieler in het water.

Het is eigenlijk eerder de rompvorm die als eerste bepaald of een schip snel of langzaam is.

Ik had een poyester bot die heel dikke huid had en een doorgetrokken kiel, Zeer stabiel, maar daardoor niet snel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is inmiddels een hoop onzin geschreven maar;
Een stalen, een polyester of een aluminium schip met exact de zelfde rompvorm
en lengte kunnen allemaal in principe even hard.
Maximaal de rompsnelheid. ( tenzij in plannee )
Door zijn gewicht heeft een stalen schip meer wind nodig dan een lichter schip.
En een stalen schip zal iets dieper liggen dan een polyester of aluminium schip
en daardoor mogelijk iets langzamer gaan.
Bij zwaar weer ( veel wind) kan een stalen zwaar schip zelfs harder dan een polyester of aluminium schip omdat hij stabieler is door zijn gewicht en dus langer veel zeil kan voeren.