Hoe bouw ik een boot?

Ik wil graag een klein (snel) bootje bouwen van aluminium,

nu wil ik een aantal dingen weten als;
Welk aluminium ik moet gebruiken
Hoe ik het aan elkaar vast maak,
Hoe ik zorg dat het een stabiele boot is
Hoe ik de stuur/gaskabels aan kan sluiten

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Boten
1.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een boot moet aan een aantal voorwaarden voldoen kwa vormgeving, lengte, breedte, gewicht, diepgang, constructie enz.
Daar komt heel wat bij kijken en is heel erg moeilijk te maken als je er niets van af weet.
Dan moet je nog weten waar de motor komt, hoeveel P.K. het gewicht van de motor, de bevestiging van de motor, dus ook allemaal rekenwerk, anders geef je straks gas en komt de voorkant van de boot het water uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je niet weet hoe je het aan elkaar maakt, zul je geen lasser zijn. Laat staan een lasser die ervaring heeft met aluminium; dat is nog een graad moeilijker dan staal. In dat geval is het antwoord: niet. Wil je toch alle vaardigheden gaan leren om zelf een aluminium boor te bouwen, koop dan in ieder geval een bestaand ontwerp. Vanuit het niets zelf een boot gaan ontwerpen gaat echt niet werkbaar lukken. Mijn vader heeft ooit (het zal inmiddels zeker 35-40 jaar geleden) samen met een vriend enkele stalen boten gebouwd: één voor hemzelf, één voor de vriend, en één voor de verkoop om het geheel te financieren. Samen hadden ze (vanuit opleiding en beroep) al flink wat van de vaardigheden die nodig zijn voor zo'n project. En dan nog hadden ze een ontwerp gekocht. Hou er ook rekening mee dat zoiets bepaald niet een project voor een paar weekenden en een enkele namiddag is. Als het lukt, is het trouwens wel een prestatie waar je lang trots op kunt zijn. De boot van mijn vader vaart nog steeds, inmiddels met zijn tweede motor.

Antwoorden (2)

Ha, die Thotobest;

Ik zou me inschrijven voor een aantal cursussen. Metaalbewerking lijkt me een goed, werktuigbouw is ook een aanrader. Dan liefst nog een studie scheepsbouw. Als je die succesvol hebt afgerond en in je vrije tijd ook de nodige bootjes hebt bekeken en gevaren ben je er waarschijnlijk klaar voor om aan de slag te gaan. Weet wel dat aluminium geen makkelijk materiaal is om te lassen. Laat je weten wanneer de doop is?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je kan hem het beste gewoon kopen op internet, ( marktplaats ) staan er regelmatig te koop.
als je zelf geen aluminium kan lassen en het moet laten doen, kan je net zo goed er eentje kopen.
het materiaal als je het voor een klein bootje moet kopen betaal je de hoofdprijs, terwijl een bedrijf die ze in productie heeft het groot inkoopt en veel goedkoper kan werken. succes