Is het mogelijk om aan de hand van contrails (condensstrepen van vliegtuigen) te bepalen waar de vliegtuigen vandaan komen of naar to gaan?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Vervoer

Het beste antwoord

wel welke kant hij opgaat zoals zuid oost maar niet waar hij vandaan komt omdat hij toch wel een keer een bocht maakt in de lucht
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee, je kunt er niet aan zien waar ze vandaan komen en ook niet waar ze heen gaan. DUs dat is niet te berekenen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bovendien verwaaien deze strepen, dus dat is inderdaad niet mogelijk
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Commerciele vliegverkeer maakt gebruik van airways, een soort snelwegen in de lucht. Deze luchtwegen worden per land opgesteld om het verkeer van en naar (grote) vliegvelden te regelen. Verder zijn de luchtwegen bedoeld om het militaire vlieggebieden te vermijden.

Net zoals snelwegen op de grond zijn deze luchtwegen niet recht. Je kunt niet in een rechte lijn van 1 punt naar alle andere punten. Derhalve is het niet mogelijk om aan de hand van contrails de bestemming of beginpunt te bepalen.

NB - In de toekomst wil men naar een systeem waarin piloten zelf de voordeligste route mag kiezen. Daartoe zijn echter wel de nodige hervormingen binnen het (Europese) verkeersleidingsysteem nodig.