Waarom kost een ov-chipkaart € 7,50?

Ik moest gisteren een nieuwe OV-chipkaart kopen en betaalde gelijk € 7,50 zonder er mee gereisd te hebben. En toen bleek ook nog is dat ik er nog geld moest opladen. Ik heb toen her en der gekeken op het internet en toen schijn het zo te zijn dat zo'n ov-chipkaart voor € 2,00 al te maken is. Waarom dan € 7,50? Maakt TLS dan € 5,20 winst op ieder verkocht ov-chipkaart?

9 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

Om het te maken kost het €1,-
Waar de overige €6,50 blijven wordt haarfijn uitgelegd bij De Keuringsdienst.
Oftewel: hoe komt jouw geld in mijn zak.
http://www.npo.nl/de-rekenkamer/22-08-2013/KRO_1627227
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Er komen nog overhead en administratiekosten bij en ze zullen ook wel wat winst maken. Maar dat is nou eenmaal de bedoeling van de meeste bedrijven
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb een goede antwoord voor jou gevonden:

"Deelnemers van het OV-chipkaartsysteem bepalen de prijs van de OV-chipkaart. De adviesprijs hebben zij vastgesteld op € 7,50 voor een nieuwe OV-chipkaart. Vraagt u een kaart aan met het papieren aanvraagformulier, dan kost deze € 3,00 meer. OV-bedrijven kunnen zelf bepalen welke prijs zij de reiziger in rekening brengen.

Voordat u een OV-chipkaart aanschaft, controleert u eerst of u er niet al eentje in uw bezit heeft. Zo zijn NS-jaartraject, OV-jaarkaart en de NS-Voordeelurenkaart ook een OV-chipkaart! U herkent dat aan het logo van de OV-chipkaart op de pas.

De prijs van de OV-chipkaart is opgebouwd uit:
- Inkoopkosten (materiaal, chip, antenne)
- Productiekosten (o.a. opdruk, foto en geboortedatum)
- Distributiekosten voor zowel anonieme OV-chipkaarten als persoonlijke OV-chipkaarten
- Beheer- en onderhoudskosten van diensten die we bieden op de OV-chipkaart (zoals automatisch opladen, verloren/gestolen melden, saldo terugvragen, adreswijzigingen en het in de lucht houden van de website, formulierenverwerking, aanvraagpakketten).

U betaalt geen borg voor uw OV-chipkaart.

Voor de OV-chipkaart geldt het btw-tarief van 6%. "

De bron is heel betrouwbaar, het komt van de klantenservice met een vraag:
"Wat kost de OV-chipkaart?".
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Eric1993
9 jaar geleden
Ja, maar mijn vraag is niet hoeveel maar waarom de ov-chipkaart € 7,50 kost.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik kan je geen beter antwoord geven en ik vind dit antwoord uit de klantenservice ook vaag. Maar zo te lezen hebben de deelnemers (wie zij ook waren) van het OV-chipkaartsysteem dat adviesprijs van 7,50 euro bepalen en verder is de prijs opgebouwd uit inkoop-, productie-, distributie-, beheer- en onderhoudskosten. Het is een vrij redelijke prijs om de kwaliteit voor 4-5 jaar lang ervan te garanderen.
Computoon
9 jaar geleden
Inderdaad. Voor een bankpas of een pas van een vereniging betaal je ook geld maar dan zit het in het tarief verpakt. Een bedrag van omgerekend eur 1, 50 per jaar is te verwaarlozen voor dit kleine wonder van techniek dat door velen 2x per dag wordt gebruikt.
Antoni
9 jaar geleden
Waarschijnlijk zijn de deelnemers de Nederlandse openbaarvervoerbedrijven.