Hoe kan het in Oostenrijk in de zomer sneeuwen?

Ik hoorde net op de radio dat het sneeuwde in Oostenrijk. Het is nu zomer. Hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Vakantie
2K

Het beste antwoord

In de zomer valt er ook neerslag. Als het maar koud genoeg is valt die neerslag in de vorm van sneeuw.
Ik neem aan dat de sneeuw die nu in Oostenrijk valt, niet in het dal valt, maar ergens hoog op een berg, waar misschien ook wel eeuwige sneeuw ligt (ook in de zomer dus).
Het ligt dus niet aan het feit dat het zomer is, maar aan de temperatuur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://www.weersverwachting.info/index.php?pagina=oostenrijk Mijn broer zit momenteel in Klagenfurt, het is daar 26 graden. Hoe is het mogelijk dat daar dan SNEEUW valt? Mijn broer heeft naar huis gebeld: idd sneeuw gevallen en veel regen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij 26 graden sneeuw lijkt me onwaarschijnlijk. Sneeuw heeft de meeste overlevingskans rond de 0 graden.
De sneeuw zal niet op dezelfde plek zijn gevallen als de regen lijkt mij.
Daarbij hoeft het niet zo te zijn dat de temperatuur op het kaartje dat in je link staat terplekke ook klopt. Is namelijk een algemeen weerbericht voor Oostenrijk en jij weet ook dat daar plaatselijk veel van af kan wijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
inderdaad
dit was eigenlijk een strikvraag waarvan ik het antwoord voor een deel al kende er lag sneeuw op de bergen en vandaar dat het er sneeuwde, Dounja heeft het juist aan de moderators: laat deze vraag staan want die kan voor andere leden ook interssant zijn! ik heb het spelletje niet fair gespeeld door het antwoord zelf al te weten maar ik wou gewoon weten wie er achter kwam zonder dat ik het verklapte, Dounja heeft het juist gezegd. De andere antwoorden liggen in de buurt, maar Donja was de meest nauwkeurige.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er lag al sneeuw op de bergen, zei mijn broer.
Vandaar dat het sneeuwde. Maar het heeft ook met de temperatuur enzo te maken natuurlijk. 1 persoon was het nauwkeurigst en krijgt van mij "beste antwoord".

Andere antwoorden (7)

Heel simpel: het is er koud.

Hoger in de bergen neemt de temperatuur af. Kom je hoog genoeg, dan is het zo koud dat het sneeuwt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als wij in Nederland bergen hadden van 3000 meter had het bij ons ook 's zomers kunnen sneeuwen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sja, bij ons valt misschien ook wel sneeuw, maar tegen de tijd dat het bij ons de grond raakt is het gewoon regen geworden. In Oostenrijk wonen ze veel hoger, dus daar valt de sneeuw eerder en blijft het dus gewoon sneeuw.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo ongeveer iedere 100m. omhoog zakt de themperatuur ongeveer een graden.
Dus bij 20 graden in het dal ,zou het op 2000m. hoog 0 graden moeten zijn.
Maar dat is in theorie wel zo , maar in de praktijk gaat het vaak wel anders.
Op 2000m. hoog kan wel een heel andere wind staan dan in het dal, deze wind kan warme lucht met zich meevoeren.
Zo kan het ook gebeuren dat het in het dal ,veel kouder is dan op 2000m, hoogte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
*Sneeuw

Met het binnendringen van de koudere lucht gemarkeerd door forse buien daalde de sneeuwgrens in de Alpen namelijk behoorlijk. Tot op circa 1600 m aan toe viel een verse laag sneeuw. Veel vakantiegangers in de hoger gelegen gebieden zagen daarmee na een zwetend warme vrijdagmiddag, op zaterdag witbedekte berghellingen vanaf hun camping.*
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat hoort nu eenmaal bij een land met vele hoge bergen en een alpenklimaat. Zelfs in lager gelegen delen kan het sneeuwen.
Ca. 8 jaar gelegen campeerde ik in een tentje op een camping in Kirchberg. De dag ervoor was een prachtige dag van rond de 25 graden en de volgende morgen werd ik wakker van de kou. Leek wel alsof ik bevroren was. Toen ik de tent opende zag ik tot mijn verbazing een witte wereld en overal ca. 15 cm sneeuw. Dit was tijdens de eerste week van augustus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik woon dus in Oostenrijk en vandaag lag er een halve meter sneeuw.
Op de foto zie je dus dat het kan.