De mistral ontstaat door de nooit eindigende „strijd” tussen hoge atmosferische druk boven Midden-Frankrijk en lage druk boven de Middellandse Zee.
Zijn grote kracht dankt hij aan het bergkloof-effect. De mistral wordt tussen de Alpen en het Massif Central door geperst en is op zijn sterkst als hij door de Donzère-kloof heen is, als het ware uit een trechter komt.

’s Zomers verdrijft de mistral de wolken. In de winter maakt de mistral dat de kou ondraaglijk lijkt, en hij kan late vorst veroorzaken in een landstreek met een overigens gematigd klimaat. In elk seizoen krijgt vaak de mistral de schuld wanneer de plaatselijke bewoners prikkelbaar zijn.
Maar op het prachtige cederbos van Lubéron laat de mistral zijn talent de vrije teugel en beeldhouwt hij de bomen dusdanig dat ze in de wind wapperende vlaggen lijken. Anderzijds zal de mistral in het droge jaargetijde vaak bosbranden aanwakkeren, waardoor de vruchten van zijn werk verloren gaan.

„Drie, zes of negen dagen”, luidt het oude Provençaalse gezegde over de verwachte duur van de mistral. Maar deze meesterlijke wind kan nog veel langer razen. In 1965 bijvoorbeeld heeft hij 23 dagen onafgebroken gewoed!
De mens heeft met de mistral leren leven. Parallelle heggen beschermen de velden, en oude dorpshuizen hebben zelden
een opening op het noorden. Hoewel de koude winden erg onaangenaam kunnen zijn, kan de mistral niettemin worden beschouwd als een meesterlijk landschapsarchitect.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Prima uitleg, +! Met de toevoeging dat de (Zuid)Fransen
zelfs "3, 6, 9 of 41 dagen" zeggen!

Andere antwoorden (1)

Wiki heeft het antwoord voor je:
"De koude wind steekt op wanneer koude uit de poolstreken afkomstige lucht ver zuidwaarts Europa in wordt geblazen. Deze lucht wordt feitelijk naar het zuiden gezogen. Omdat het water van de Golf van Genua veel warmer is, stijgt de warmere lucht boven die Golf op. Die stijgende lucht veroorzaakt het ontstaan van een actief lagedrukgebied, het Genua-laag. Dit vergroot de bestaande luchtdrukverschillen waardoor het harder gaat waaien."