Het is beide deels energie!

Maar religie is heel wat anders dan magie!

Magie is iets wat je kunt beleven of je het nu wel of niet geloofd.

'Magie is de veronderstelde invloed die een magiër via onzichtbare krachten zou kunnen uitoefenen op gebeurtenissen in de materiële wereld. In het westen wordt magie onderscheiden van vormen van religiositeit die ook beroep doen op het bovennatuurlijke als verklaringsmodel, al is dit vanuit antropologisch standpunt niet goed verdedigbaar. Praktijken die als magisch worden aangezien zijn onder meer voorspellen, astrologie, bezweringen, alchemie, tovenarij en spiritisme.'
"Wikipedia"

Religie is ergens duidelijk in geloven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (16)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ uitgebreid antwoord is echt niet nodig
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dankjewel.
Nee vind ik niet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk het wel. Wijn uit water maken, de zee door midden splijten, bosjes eeuwig laten branden, onbevlekte ontvangenissen, opstaan uit de dood, ja, ik denk het wel...
14 jaar geleden
Nee.

Onder religie wordt gewoonlijk een van de vele vormen van zingeving, of het zoeken naar betekenisvolle zaken, verstaan, waarbij meestal een hogere macht of opperwezen centraal staat.

Magie (soms ook tovenarij genoemd) is de veronderstelde invloed die een magiër via onzichtbare krachten zou kunnen uitoefenen op gebeurtenissen in de wereld.

Het zijn dus twee totaal verschillende dingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haha hoe kom je nou daarbij?
Ze rijmen wel met elkaar. Maar zijn totaal anders. Religie is goddienst. Heeft met geloof te maken. En magie is toverenij. Niks mee te maken met het geloof...
Magie is duivel.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
plus 1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar de duivel heeft wel weer met het geloof te maken. Hij wil alle mensen bij God vandaan houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja geloven in duivel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
eindelijk iemand met een beetje ECHTE verstand hier op GV. +
Nee, maar in veel religies speelt magie wel een rol, al dan niet officieel.

Toegevoegd na 26 minuten:
B.v. in Mali wordt de Islam volop vermengd met magische amuletten en bezweringen door marabouts.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja,in dien voege dat het beide fantasie is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Magie heeft niets met religie te maken en religie niets met magie, terwijl in de praktijk deze zaken door elkaar heen lijken te lopen...

Totaal verschillend dus...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Religie is een visie waarnaar je je leven kunt inrichten, magie houdt i.h.a. geen levensvisie in.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij kan magie best een levensvisie inhouden. Ik heb gister toevallig Flikken Maastricht gekeken waar 'Wicca' en voorkwam. Wicca draait in feite om liefde voor de natuur, een 'geloof' in de kracht van de natuur. Dat is toch ook een soort levensvisie?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wicca is m.i. ook meer dan magie eerder een levensbeschouwing.
Nee. Dankzij het geloof in God, zijn mensen bevrijd van de magie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoewel beiden duidelijk wortelen in het magisch denken is er toch ten minste één belangrijk verschil: bij magie is er sprake van macht over de natuur door (al dan niet beperkte) macht over het metafysische/bovennatuurlijke, waar er bij religie toch bijna altijd sprake is van (al dan niet hulpeloze) afhankelijkheid.
14 jaar geleden
Een vorm van magisch denken (bijvoorbeeld geloven dat bidden effect heeft op de wereld) is onderdeel van veel religies, maar dat maakt religie en magie nog niet gelijk aan elkaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee

Religie is een geloofsovertuiging (of meer een pakketje regels + geboden m.b.t. deze geloofsovertuiging)

Magie is goochelarij m.b.t. zintuigelijke waarnemingen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De antropoloog R. R. Marett beschouwt religie en magie als twee vormen van een sociaal fenomeen dat oorspronkelijk een het hetzelfde was. De primitieve mens, zo stelt hij, had een instelling die zich bezighield met het bovennatuurlijke, en die instelling lag aan de oorsprong van zowel magie als religie, die slechts geleidelijk van elkaar onderscheiden werden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Magie (soms ook tovenarij genoemd)
wordt zeer vaak,
door de meeste geloofsstromingen,
als 'negatief/ duister/ het kwade' gezien.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kwaad

Vooral de Bijbel is tegen 'Magie (tovenarij)':
http://www.statenvertaling.net/zoek.php?zoek=tovenaars&ot=1&nt=1&ap=1

Magie en Religie zijn beiden spiritueel,
maar voor vele mensen niet hetzelfde,
omdat ze 'het' beiden anders benaderen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Magie
http://nl.wikipedia.org/wiki/Religie
http://nl.wikipedia.org/wiki/Spiritualiteit

Ik zie het allemaal als ÉÉN...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is magie, dat we in staat zijn om lief te hebben, en ons verstand kunnen gebruiken.
Dus dan heb je een link.