Krijgen we binnenkort allemaal "kinderachtige" handtekeningen?

Tegenwoordig krijgen steeds meer kinderen van 12 jaar al een bankpas. Hierop moeten ze een handtekening zetten. Zullen ze in de toekomst deze handtekeing geforceerd blijven gebruiken?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Overig
1.9K

Antwoorden (6)

Ik had als kind ook al een bankrekening en handtekening.
die is inmiddels gewijzigd, mijn ervaring is dat de banken hier geen probleem van maken. mijn zoontje van 6 heeft al een bankrekening met pas dus handtekening, ik denk niet dat ie diezelfde op z'n 40ste nog heeft.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja.

En nee men zal deze niet geforceerd hoeven te gebruiken.
Een handtekening evolueert met de tijd.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In de VS kennelijk wel, getuige het voorbeeld dat aan de vraag is toegevoegd.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Juridisch kun je handtekening zonder probleem wijzigen tot je 18 jaar.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja, tijdens het maken van mn paspoort moest ik dezelfde handtekening hebben van toen ik twaalf was. Kostte even wat moeite, maar het lukte zo ongeveer.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik heb een nieuwe handtekening sinds ik (zes jaar geleden) getrouwd ben. Ik heb toen aan de ambtenaar van de burgelijke stand gevraagd hoe het zat met het wijzigen van mijn handtekening. (Ik gebruikte inderdaad nog de kinderlijke variant van mijn twaalfde, in het lelijke handschrift dat me op de basisschool was aangeleerd.) Zijn antwoord: je kunt de trouwakte gewoon met een nieuwe handtekening ondertekenen.

Paspoort en rijbewijs hebben ook geen problemen gegeven, met de bank heb ik gewoon geregeld dat ze mijn nieuwe handtekening in de computer zetten, en bij een creditcard (bijv. VISA) heeft de maatschappij volgens mij geen handtekeningenbestand, ik heb tenminste nooit commentaar gekregen op de andere handtekening op formulieren.

De handtekening op een pas geldt alleen als verificatie voor de acceptant van de kaart (handtekening op kaart vergelijken met handtekening op de bon) dus daar maakt het in feite niet uit wat je erop zet, als je het maar kan reproduceren. Mijn vader kon bijvoorbeeld sinds een beroerte geen leesbare handtekening meer zetten, maar wel een krabbel die hij goed kon reproduceren. Geen enkel probleem, en in dit geval staat die krabbel ook weer in de computer van de bank.