Puntenjagende trollen. Wat moet je ermee?

Nu deze site de afgelopen weken flink aan bekendheid heeft gewonnen krijgt zij steeds meer de aandacht die zij verdient. Inhoudelijk aantrekkelijk, prikkelend voor de geest met een frisse en eenvoudige opzet ter leering ende vermaeck. Wie wil hier nou niet regelmatig vertoeven?

Echter met het toenemen van het aantal goedwillende lezers en participanten neemt ook het aantal trollen toe.

Bekijk je zo de vragen en antwoorden bijvoorbeeld van vandaag zie je heel duidelijk dat er hier en daar sprake is van opgezette een-tweetjes en trolgedrag. Voorbeeld: trol A stelt een tamelijk onzinnige vraag, trol B geeft binnen een minuut of wat een al even onzinnig antwoord en pats! de vraag van trol A wordt gesloten en het antwoord van trol B wordt als "beste antwoord" beloond met 10 punten.

Jammer voor de goedwillende participanten, jammer voor de lezers en jammer voor de site dus herhaald: puntenjagende trollen. Wat moet je ermee? En beter misschien nog, wat doe je eraan?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Overig
1.2K

Het beste antwoord

Als het echt heel duidelijk trollen-gedrag is kan je het natuurlijk rapporteren, dan doen de moderators er iets aan. Als je mensen ziet die gewoon onzinnige antwoorden geven voor punten kan je ze een negatieve beoordeling geven, of als het echt erg is ook rapporteren. Maar waarschijnlijk is zoiets voor een trol even leuk, maar gaat het snel vervelen, want wat heb je eraan?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (14)

Niets, het is de achillespees van deze site.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit is zo'n trollenantwoord: beetje meer creatief nadenken wellicht?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
dat vind ik eens GEEN trollenantwoord van klimopdefiets. Het puntensysteem is DE achillespees en er is al menig maal over gediscussiëerd
groeten
Vooral hun antwoorden als negatief bestempelen; misschien dat moderators er dan naar kijken en een dergelijke account geblokkeerd wordt?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wat je altijd met trollen doet: negeren. En zelf geen waarde hechten aan het puntensysteem. Noch aan de punten van een ander, noch aan de punten van jezelf. Als je een ander waardesysteem er op nahoudt dan die zogenoemde trolls, zitten ze je prompt in de weg.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
zitten ze je prompt NIET in de weg. NIET darnation... te snel getypt.
juist ja...je doet nog een poging om te antwoorden en hop de vraag is al gesloten.
deze vragen zou de moderator dienen te beoordelen op juist/onjuist, waarde aan deze site, maar de vraag is : waar ligt de grens om te oordelen.
En ik denk dat Pim al werk genoeg heeft veronderstel ik om deze 'trollen' die je zo grappig noemt, op de vingers te tikken...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het gaat bij GV om de correctheid van het antwoord. Daarom krijg je ook 10 punten als je het beste antwoord geeft. Het beantwoorden van een antwoord krijg je maar een punt voor. Stemmen en beste antwoorden krijgen daar zitten de echte punten. Mijn suggestie is dus voor de serieuze mensen geef alleen punten aan goede antwoorden en geef veel goede antwoorden punten. Dan stijgen de serieuze mensen stukken sneller dan de onzin antwoorden. Misschien is het ook een goed idee dat je niet punten krijgt voor het beantwoorden van de vraag maar alleen als je antwoord positief wordt beoordeelt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Anne, er worden hier vragen gesloten door een 1-twee spelletje nog voor je erop kan antwoorden. Wat heeft het dan voor zin dat er 10 punten hieraan worden gegeven.
Het puntensysteem zoals ik al eerder aanhaalde zit vol gaten en kan MISSCHIEN verbeteren maar ik betwijfel het. Indien er trollen zitten kan een serieus puntensysteem ALTIJD verwateren! groeten
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zijn die er dan? Ik heb er nog geen gezien. Maar als je dat ziet ik zou zeggen meld het.
Een grapje moet kunnen, is wel leuk voor tussendoor.
Bovendien kun je aan de vraagstelling zien dat die onzinnig is en lees je die gewoon niet.
Als er echte constante puntenjagers tussen zitten moeten ze maar een waarschuwing geven en als die toch doorgaan verwijdering van de site.
Btw wat moet je met die punten?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je zou ook met een goed voorstel kunnen komen om het waarderingssysteem te veranderen ;-)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
juist ja maar niemand antwoord hé ???
raar vind ik groeten
Als je punten wil scoren kun je gewoon op elke vraag een antwoord geven. oo kop de vragen waar van je het antwoord niet weet. Ik denk dat de serieuzere mensen hier niet aan meedoen en deze puntenjagende trollen vanzelf ophouden omdat de lol er snel af is.
Ik snap de drukte om die punten eigenlijk niet, ik zit hier voor de fun en hoe gek het ook klinkt: ik leer af en toe ook nog wat.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Die punten zijn totaal niet belangrijk, het gaat erom dat je vraag serieus beantwoord wordt.
Juist door het puntensysteem wordt het voor die "trollen" een soort spelletje.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik ga er voor het gemak even van uit dat het een interne vraag van GV zelf is.

Vrij eenvoudig te voorkomen:

Sluiten van vragen:

1. pas minimaal na 6 uur

2. pas indien er tenminste 3 antwoorden staan van 3 verschillende IP-adressen

3. Een mogelijkheid bieden om het "beste antwoord" af te schieten, net als de antwoorden nu (en bij elke 2x negatief 5 punten aftrekken van zowel de vragensteller als de beantwoorder (die immers 10 punten heeft gekregen))

En zo valt er nog wel het e.e.a. technisch te bedenken om het probleem te tackelen...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ben een beetje aan het rondhobbelen hier omdat (hoe kopie van kopie ook) het best een aardig initiatief voor de Nederlandse markt is (met name omdat een grotere partij zoals Ilse het marketingtechnisch kan positioneren), maar ik vind het bijzonder jammer dat er weinig lijkt te zijn nagedacht over een aantal zaken, en dan m.n. het businessmodel, terwijl er juist 1 gigantische opportunity is (althans, verder dan 1 kom ik niet:) waar ze ook bij Yahoo niet op zijn gekomen en GV in zou kunnen springen (maar dat blijkbaar zelf nog niet doorheeft). (GV is trouwens wel beroerde afkorting, bemerk ik zelf opeens:) Maar terzake: even ronddolende kan ik je zo een paar accounts aanreiken die dubbel zijn, dus ja: op dit soort platforms heb je altijd mensen die er schaduwaccounts op nahouden... Overigens ook redelijk eenvoudig te ontmoedigen door beantwoorden alleen mogelijk te maken op vragen die van een ander IP zijn (kun je nog steeds werken via proxies, maar het voorkomt ruim 99%)
Als je bij negatieve beoordeling punten af laat trekken krijg je weer het tegenovergestelde dat mensen anderen negatie beoordelen om zo hun puntenaantal te verminderen.
En ik dacht toen ik hier op de site kwam "he leuke site"ja er staan soms onzinnige vragen op maar die negeer ik en verder is het toch geen wedstrijdje om de meeste punten. Al lijkt het er bij sommigen wel op
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Punten zijn overgewaardeerd
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Laat de punten alleen zien aan de persoon die het betreft.

Ik merk namelijk dat ik het wel leuk vind als:
1. Iemand mijn vraag goed vindt.
2. Iemand mijn antwoord een duim geeft
3. iemand mijn vraag het beste vindt.
4. Ik goede of verrassende antwoorden krijg op mijn vragen.
5. Ik leuke reacties krijg.

Genoeg motiverend om bezig te blijven hier, dus als ik zelf dat stukje waardering krijg qua punten vind ik het al mooi genoeg, een openbare punten lijst waar ik hoog in sta vind ik niet productief of positief.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een goedwillende participant let niet op de puntentelling of punten jagers maar kijkt puur naar de gegeven antwoorden op zijn/haar vraag en prikt door de nonsens antwoorden heen... ;)