Wat klopt er van de stelling dat een man een partner kiest, die qua uiterlijk op zijn moeder lijkt?

Dit heb ik eens ergens gelezen. Misschien geldt het ook wel voor een vrouw en haar vader. Is er ooit onderzoek gedaan naar een antwoord op mijn vraag? Ik krijg overigens liever geen antwoorden met een uitgebreide uitleg over Oedipus of het Oedipuscomplex. Daarover vond ik al genoeg op onder meer http://nl.wikipedia.org/wiki/Oedipuscomplex, http://nl.wikipedia.org/wiki/Oedipus en http://nl.wikipedia.org/wiki/Electracomplex.

De eerste link naar wikipedia in mijn vraag werkt niet. Als je de website wil bekijken, hier werkt ie wel: http://nl.wikipedia.org/wiki/Oedipuscomplex

http://nl.wikipedia.org/wiki/Oedipuscomplex
Het moet toch één keer lukken!

15 jaar geleden
2K

Antwoorden (7)

Dat heb ik nooit gehoord. Wel dat een man naar de moeder van zijn (toekomstige) vrouw moet kijken om haar toekomstbeeld te zien. Qua karakter kan ik me wel voorstellen dat er overeenkomsten zijn tussen zijn moeder en zijn vrouw.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Leuke vraag maar daar heb ook ik nog nooit van gehoord. Misschien dat het feit dat je hier drie linkjes over Oedipus plaats en niet één over het door jou genoemde eventuele fenomeen een vingerwijzing opleveren kan wat dat betreft.

Zelf lijk ik eigenlijk in vrijwel niets op mijn "schoonmoeder" (tussen aanhalingstekens want we zijn niet getrouwd) qua uiterlijk en ik heb niet het idee dat mijn vriend daar op welke wijze dan ook mee zit. Sterker nog, mede getuigende het profiel van mijn "voorgangers" lijkt het wel of hij juist valt op vrouwen die qua uiterlijk in niets op zijn moeder lijken. (Hetgeen jouw suggestie dat er enig verband zou bestaan tussen een en ander dus wel zou bevestigen.)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Onlangs verzuchtte een goede vriendin me dat ze altijd partners uitkoos die op haar vader lijken. Gezien haar relatie met haar vader, was dit nou niet echt heel prettig...
Je hoort ook wel eens dat vrouwen die als kind mishandeld zijn, of hun moeder mishandeld zagen door hun vader, een grotere kans hebben op het krijgen van een gewelddadige partner.
Wellicht speelt hierbij het hebben van een voorbeeld. Dus hoe jij je vader ziet, zie je ook je partner?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat heb ik inderdaad ook gehoord. Dat je als vrouw op zoek gaat naar een partner die op je vader lijkt, positief en/of negatief dus.
In mijn geval klopt dat ook denk ik wel, ik kan echt ruzies hebben met mn vader en hem soms echt uitstaan, maar zijn karaktereigenschappen zoek ik toch wel in een man.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Niet zozeer het uiterlijk, maar wel de overeenstemming in energie... Waarom dan zul je vervolgens vragen. Nou dat ligt hem ook weer simpel in het feit dat je dan de zaken die je niet of nog niet hebt kunnen uitvechten met je vader, daar nu je partner voor gebruikt. En wat je daar zegt, dat een man een evenbeeld van de moeder zoekt, dat denk ik niet. Ik denk dat je het liesft een evenbeeld zoekt met die persoon die in jouw leven de meeste invloed heeft gehad, dat kan de vader, maar ook de moeder zijn. De persoon waar jij het meeste respect voor had, het meest als voorbeeld voor jou mag dienen.
Is het je opgevallen dat zaken in een familie heel lang, dus generaties lang kunnen blijven leven voordat ze opgelost worden. Een voorbeeld kan ik geven in dit volgende. Er is een onderzoek gedaan naar lijfstraffen in het gezin onder de Amerikaanse bevolking. Daarbij kwam naar boven dat lijfstraffen veel en veel meer voorkwam in de zwarte bevolkingsgroepen. Men heeft lang zitten puzzelen naar waar dat nu vandaan kwam. Het bleek simpelweg uit de slaventijd te komen, waar het in het leven van de zwarte slaven het heel gebruikelijk was om lijfstraffen te ondergaan en tot op de dag van heden is dat dus nog steeds niet opgelost dat probleem...
Dus dat houdt helaas in dat een kind dat misbruikt is (op welke wijze dan ook) later als ze de kans krijgt om een partner te vinden vaak precies zo´n partner uitzoekt waarbij de kans dat zich dat wat destijds als traumatisch ervaren wordt, opnieuw zal laten gebeuren...

Is dit een beetje in de goede richting?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In hoeverre het waar is of niet weet ik echt niet. Het wordt inderdaad wel vaker gezegd maar goed er wordt zo veel gezegd. In mijn geval klopt het zeker niet mijn partner is antilliaans en donker van huidskleur moeder is blank...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
'Misschien geldt het ook wel voor een vrouw en haar vader.'

Als dat zo zou zijn, zou ik op Kabouter Plop moeten lijken!