Mooie vraag. Ik denk dat gemis een gevoel is. Niet perse positief of negatief.
Natuurlijk, als je moeder er niet meer is en je mist haar, dan zegt dat iets over je moeder, en dat is wel positief. Zij is immers een vrouw geweest die uberhaupt gemist wordt.
Maar een ander voorbeeld: Wanneer je de man mist die jou regelmatig heeft mishandelt, dan is dat geen positief missen. Dan is er iets anders aan de hand dat met jouw eigen onmacht te maken heeft.
Het is denk ik dus heel erg afhankelijk van situatie en persoon.
Tenslotte kan het gevoel van gemis ook mooi zijn.
Als je je overleden huisdier mist bijv. kan dat mooie en warme herinneringen bij je oproepen. Dat is dan positief, ondanks dat je er verdriet bij hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Het is positief dat je diegene mist, dat zegt wel iets over je band met die persoon. Maar het gevoel is niet lekker, dat is het negatieve.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ligt eraan hoe je er denk ik mee omgaat.
Gewoon iemand missen omdat ie persoon er niet is hoeft niet negatief te zijn, anders zou die persoons aanwezigheid er ook niet toe doen. Iemand zo missen dat je er zelf haast aan onderdoor gaat is weer negatief. Het moet je dagelijkse leven niet gaan beinvloeden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt iemand missen waar je erg op gesteld bent. Dat geeft dan een negatief gevoel. Je kunt ook iemand missen als kiespijn. Dan voel je je juist prettig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien zijn er geen positieve of negatieve gevoelens, maar alleen gevoelens die je prettig of minder prettig vindt.
In dit geval zou je je kunnen afvragen waarom je iemand mist.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik mis de kinderen omdat ze bij hun vader zijn. Ik zie het zelf als positief. Het zegt voor mij iets over mijn gevoel voor hen. En ook over de rust die nu in mijn leven is. Voorheen was ik blij als ze weer weg waren (niet omdat ik ze niet leuk vind of niet van ze hou, maar gewoon voor de rust voor mij).
Mijn vriend ziet het als negatief omdat het me een beetje verdrietig maakt.
Het kan allebei. Als je je partner mist als die weg is is dat een positief gevoel, tenzij het je zoveel bezig houdt dat het juist weer negatief uitpakt.

Het zelfde geldt voor mensen die zijn overleden. Als je goede herinneringen aan die persoon hebt en je mist hem/haar is dat positief; als je die persoon zoveel mist dat je niet verder kan met je even is dat negatief.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat hangt er helemaal vanaf.

Als bijvoorbeeld een scherschutter zijn vrouw mist, dan is dat vanuit het perspectief van de vrouw positief.

Volgens boeddhisten is missen een negatief gevoel omdat het aangeeft dat je niet onthecht, verlicht bent.

Over het algemeen voelt het negatief, want het is een rotgevoel. Of het in absolute zin negatief of positief is, is nbiet te zeggen. Dat hangt namelijk van je referentiekader af.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iemand missen is, vooropgesteld, zeer menselijk. Een dierbare missen, om welke reden dan ook, is een puur en mooi iets. Net als gemist worden.

Als het gemis erg overheerst kan het als negatief worden ervaren, maar de kern is en blijft positief.