Hedendaagse kunst die gepromoot wordt door malafide kunsthandelaars is duur, ze creeëren een hype en de kassa rinkelt. Echte kunst kan zowel goedkoop als duur zijn.Ik heb onlangs werk gekocht van Ulrike Panhorst ,een duitse kunstenares die veel in nederland exposeert : werk aan 1 K tot 4 k , wat echt niet duur is . Dus hedendaagse kunst is duur omwille van de officiële kunsthandelaars en het establishment dat daarin meespeelt omwille van status en niet omwille van kunstkennis of smaak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Omdat het aanbod klein is en de vraag groot...

Redelijkheid van prijs heeft niets met kunst te maken... Vandaar dat ze kunnen vragen wat ze willen... Als zij iets kunnen maken wat niemand anders kan, kunnen ze ook een bedrag vragen wat niemand anders kan, dat gaat helemaal redelijkheid te boven...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vergeleken met oude kunst (Rembrands, Van Goghs e.d.) is moderne kunst anders helemaal niet zo duur.

Zelf ben ik van mening dat de moderne kunst te duur is. Schilderijen en andere kunstvoorwerpen waarbij je de artiest zelf nodig hebt om uitleg te krijgen over wat het moet voorstellen (in zijn ogen) zijn absoluut niet aan mij besteed. Geef me dan maar een ouderwetse meester, waarbij hij gewoon iets schildert waarbij iedereen kan zien dat het een veld zonnebloemen oid moet voorstellen.

Toegevoegd op 08-06-2009 10:28:57
Voor het werk in jouw foto zou ik geld toe moeten krijgen om het op te hangen :)

Toegevoegd op 08-06-2009 10:29:11
Goed, ik ben cultuur barbaar, geef het direct toe.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja, Kunstenaars moeten ook leven en willen ook wel wat beleg op hun brood.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gisteren was er net een programma op TV dat 75% van de kunsthandel is ingestort (of alleen bij Sotheby's?) sinds 't begin van de 'kredietcrisis'.
Als er dus zo'n economische crisis is, gaan de prijzen dus mee omlaag. Dat geeft al aan dat 't 'simpelweg' een kwestie van vraag een aanbod is.
Vooral de vraag is erg subjectief.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat heb ik toevallig ook gezien. Zeer interessant. +1
Omdat mensen hun passie er in stoppen en natuurlijk wel geld willen verdienen. Ze doen hun best voor iets moois en willen daar iets voor terug. Ze willen ook dat hun kunstwerk veel waard wordt, dan is er erkenning.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kunst is waard wat de gek er voor geeft. Sommige schilderijen zijn in arbeidsuren en materiaal meer dan waard wat ze kosten, en andere slaan zo verschrikkelijk nergens op dat je je werkelijk afvraagt wat 'kunstkenners' in vredesnaam bezielt.
Je kunt een leuk, modern schilderij aanschaffen dat helemaal jou smaak is voor minder dan 250 euro voor een redelijk doek, maar als de naam van de kunstenaar enmaal gevestigd is (Hoe ? Door wie ? Waarom ? Niet altijd duidelijk) wordt het en veelvoud daarvan. In mijn ogen een beetje onzin, want het schilderij wordt er niet mooier van.
Maar goed, niemand is verplicht om kunst te kopen (behalve misschien overheidsinstellingen, en daar mag je dan wel weer je vraagtekens bij zetten), dus bepaalt de markt van vraag en aanbod uiteindelijk de waarde. Ik heb wel eens het idee dat ze gewoon een beetje tegen mekaar op zitten te bieden ; het kunstwereldje is ook gewoon een hoop elitair geleuter en gebakken lucht natuurlijk.