De meningen zijn inderdaad verdeeld, men weet het niet zeker. Het eerste antwoord met de link van het NRC is in ieder geval gedeeltelijk onjuist, want hierin wordt gesteld dat de eerste keer dat het woord op schrift wordt gebruikt in 1717 is. Echter al in 1706 was er een pamflet met het woord Condum:
_A Scot's Answer_ (1706), met ondermeer:

The sirenge and Condum
Come both in request,
While virtuous Quondam
Is treated in jest.

In het artikel in de link wordt ook het onderzoek door diverse personen naar de herkomst van het woord beschreven. Hierbij wordt geconcludeerd dat de term quondam (dat ook in 1706 werd gebruikt als term voor condoom), in diezelfde tijd voorkwam in een veel verkocht woordenboek als Latijnse term condum voor een kop of pot. En dit Latijnse woord is mogelijk weer afgeleid van het Griekse woord Kondom voor zaadpot (pot waar zaden in bewaard worden).

In het artikel wordt ook nog ingegaan op die dokter Condom, maar dat is waarschijnlijk een verzonnen figuur uit een gedicht zijn.

Hoe dan ook een interessante discussie, want of een woord is afgeleid van een ander woord is moeilijk te bepalen. Want was dat andere woord bekend bij diegenen die het woord voor het eerst gingen gebruiken?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Hier zijn de meningen over verdeeld, zie bron voor volledige uitleg.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het woord condoom kan worden geassocieerd met de naam van een Engels arts Quondoma die leefde tijdens het bewind van Charles II. (1660 - 1685). Anderen geloven dat het woord condoom is afgeleid van het Italiaanse woord "guanto" die in het Italiaans betekent 'handschoenen'.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk dat het van het woord "condominium" afkomt, wat afgebakend-besloten betekend