Waarom zijn de Hollandse aardbeien in de supermarkt zo duur ?

Ik zag ze vanmiddag in de winkel liggen een bakje 500 g voor € 3,69 je mag niet omrekenen maar in het guldenstijdperk was dit ƒ 8,13.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
5.9K
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Anno 2022 kost een bakje á 400gr maar liefst €5,99 op het moment van schrijven bij de AH. Jullie hebben geluk daar in 2009!

Het beste antwoord

Hollandse aardbeien zijn altijd duur. Nu zijn ze extra duur, want het is nog geen Hollands aarbeienseizoen.Ze heten niet voor niets zomerkoninkjes. Dus het aanbod is klein, de manier van kweken duur. Dit heeft tot gevolg dat de liefhebber van de Hollandse aardbei diep in de buidel moet tasten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Het is inderdaad erg duur, maar het seizoen en misschien de economische crisis hebben ermee te maken?
Je kan denk ik beter 's middags naar de markt gaan en hopen dat t nog niet weg is.

Of zelf aardbeien planten in je tuin
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat je dat ook niet in de supermarkt moet kopen. Nog niet iig. Op de markt zijn ze al een stuk goedkoper.

hoe het komt? omdat er te weinig aarbeiden zijn op dit moment en teveel mensen zijn die er aan moeten verdienen
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Momenteel is het hier nog niet het seizoen voor aarbeien van eigen bodem, daarom zijn ze zo duur. De planten groeien nog amper buiten en geven dus ook nog heel weinig vruchten. Als het verder richting de zomer gaat geven de planten veel meer vruchten worden ze dus weer goedkoper, het is een kwestie van vraag en (in dit geval vooral een gebrek aan) aanbod.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Waarschijnlijk zijn het kasaardbeien. Dan mag je dus ook betalen voor de verzekering van de kas en de verwarming.
Nog een paar weken wachten en de aardbeien van de koude grond zijn er weer... zit ook nog meer smaak aan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zijn het Hollandse aardbeien,of zitten ze in een Hollandse doos?Hier in Portugal en Spanje koop je een kist van 3 kilo voor €2,50.Maar ja, dat zijn geen "Hollandse "aardbeien.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Alle groenten en fruit die buiten het seizoen aangeboden worden zijn peperduur omwille van de serre-verwarmingskosten en als ze van het buitenland komen vanwege de transportkosten. Het is te koud nu voor aardbeien.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
omdat het aanbod klein is en de vraag al relatief hoog. Ik heb ze overigens niet geproefd nog maar in het begin zijn die hele grote spaanse aardbeien echt niet te eten, zit vrijwel geen smaak aan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Valt nog mee.
In de lokale markt hier kost een doosje Hollandse aardbeien, perfect van vorm vol van kleur, 2,50 Euro voor 200 gram. (Omgerekend 12,5 Euro de kilo). In de zelfde markt 1,25 Euro voor 500 gram (Omgerekend 2,50 de kilo), maar wel uit Marokko. Hier hoef ik geen plaatje bij te tekenen.)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Mijn ouders hebben aardbeien in de tuin. Dat zijn nu kleine bloemetjes, ik heb mijn dochter van vier laten zien hoe dit later in de zomer een aardbei zal worden. De aarbeien die je nu eet komen van ver weg of uit de kas. Beide methoden kosten extra veel.

Vroeger had je alleen aardbeien in het seizoen. Dat is dan een paar weken per jaar. Tegenwoordig vinden we het normaal altijd verse vruchten te kunnen kopen, maar dan moet je niet vreemd opkijken dat de seizoensgroenten en -fruit buiten het seizoen extra duur zijn.