Waarom lukt het niet om van plastic verpakkingen v. b.v. pasta een hoek af te scheuren?

De verpakking scheurt altijd naar beneden, ook als je horizontaal begint (zodat de inhoud over de vloer gaat). Hetzelfde gebeurt bij het scheuren van kranten. Die kun je bijna niet horizontaal scheuren.

Het gaat dus om de scheur-richting. Verticaal wil makkelijk, horizontaal veel moeilijker, je scheur gaat a.h.w. 'de bocht om' (bij een krant nog sterker te merken, probeer maar een artikeltje uit te scheuren. Recht naar beneden lukt prima, maar naar rechts of links moet je 'hoeken' maken, dat wordt nooit recht.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Bij kranten scheuren telt de vezelrichting mee, net zoals bij een velletje van de keukenrol...probeer maar... bij plastic zoals pastaverpakkingen treedt waarschijnlijk onmiddelijk de wet van Murphy in werking... het gebruik van een schaar zou dan wellicht enig uitstel kunnen betekenen...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Omdat het materiaal sterk is zolang het 1 geheel is, breek of scheur je het, dan is het meteen superzwak. Vergelijkbaar met glas
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dan doe je toch iets verkeerd.
Heb dit nog nooit gehad altijd goed gescheurd.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Gebeurd mij ook regematig, als je het rustig doet en de verpakking neerzet dan gaat het goed.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Volgens mij is het antwoord op deze vraag vrij simpel en is te verklaren m.b.v. eenvoudige fysica.

Als je scheurt, dan hou je vaak de punt vast boven de scheur. De resultante van deze kracht gaat dan in de richting welke je eigenlijk niet wilt. Als je de richting van de kracht niet corrigeert, dan versterkt het moment en lijkt het dus steeds erger te worden.