Omdat de eerste digitale wekkers stammen uit een tijd waarin een extra bit elektronisch geheugen duur was, en er voor de timer gebruik werd gemaakt van een eencijferig "geheugen". Tegen de tijd dat met dezelfde moeite 10, 15 of 20 minuten mogelijk was was deze standaard zo ingeburgerd dat men geen reden zag hier nog van af te wijken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

By setting the snooze time to 9 minutes, the alarm clock only needs to watch the last digit of the time. So, if you hit snooze at 6.45, the alarm goes off again when the last digit equals 4. They couldn’t make it 10 minutes, otherwise the alarm would go off right away, or it would take more circuitry.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Geen idee, ik vind het persoonlijk veel te kort, daarom zet ik de wekker altijd maar uit.