Bestaan er in de natuur mislukte dieren waarbij er tijdens de evolutie iets onbedoeld fout is gegaan?

bestaan er eigenlijk in de natuur mislukte dieren waarbij er tijdens de evolutie iets onbedoeld fout is gegaan?

3 jaar geleden
in: Dieren
1.2K
Thecis
3 jaar geleden
Min
De vraag gaat over evolutie. Individuele foutjes (zoals de beschreven voorbeelden) is niet "evolutie in de bocht".
jc54
3 jaar geleden
Ja, net als bij mensen kunnen er bij dieren ook afwijkingen bij de geboorte voorkomen. Denk daarbij aan een kalf met twee koppen of zes poten. En zo zijn er nog veel meer afwijkingen.
Rieneke1
3 jaar geleden
Er zit geen bedoeling achter de evolutie. Evolutie laat zien dat dat de best aangepaste dieren de mogelijkheid krijgen zich voort te planten en dus hun voor die omstandigheden goede genen door te geven. Alleen bij de mens is het uit de hand gelopen.
Thecis
3 jaar geleden
@rieneke1
Waarom is het bij de mens uit de hand gelopen? Waarop baseer je dat?
Rieneke1
3 jaar geleden
@Thesis omdat er bij de mens van tegenwoordig geen sprake meer is van evolutie, van survival of the fittest. Er is geen selectie meer, ook ongeschikte exemplaren kunnen zich voortplanten, en dat gebeurt ook volop .Er is niets natuurlijks meer aan het bestaan van de mens.
Rieneke1
3 jaar geleden
Sorry het moet @Thecis zijn.
Thecis
3 jaar geleden
@Rieneke1
Ook bij de mens is er gewoon nog steeds sprake van evolutie. De evolutie gaat over millennia heen. En we moeten ons zeker aanpassen aan de omstandigheden. Want die zullen zeker (ook door ons eigen handelen) veranderen.
En ja, we hebben veel meer invloed op ons eigen gezondheid. Maar wanneer we zoveel "zieken" en zwakken hebben dat het ons als soort gaat beïnvloeden, zullen op termijn nog steeds alleen de fittest overleven. Evolutie houdt niet op bij ons. En we zijn te klein, nog met te weinig invloed om daar voor op langere termijn invloed op te hebben.

Antwoorden (1)

Evolutie (en dan macro-evolutie) is een proces van veranderingen waarbij organismen die zich het beste aan de omstandigheden kunnen aanpassen, zullen overleven. Het zogenaamde survival of the fittest (dus niet de sterkste overleeft, maar degene die zich het beste kan aanpassen).

Er zullen wel individuen zijn waarbij foutjes komen. Albinisme is hiervoor een goed voorbeeld. In het wild overleven deze dieren nauwelijks. Het komt ook bij veel verschillende diersoorten voor. Echter, juist doordat dieren zich hierdoor niet het beste aan de omgeving aanpassen (nogal weinig schutkleur bijvoorbeeld), zal dit niet een grote kans van overleven hebben op de lange termijn. Vandaar dat je ook geen diersoorten ziet waar uitsluitend albinisme voor komt (ook niet in de poolgebieden).

Onbedoelde foutjes komen zeker voor,
Leiden de onbedoelde foutjes tot voordelen (waardoor er beter gejaagd kan worden, meer uithoudingsvermogen, etc), dan heeft het organisme een grotere kans op overleven en dus een grotere kans om de genen (met die foutjes) door te geven.
Lieden de onbedoelde foutjes tot nadelen, dan is er dus een kleinere kans dat dat organisme de genen door geeft.

Evolutie zorgt er dus voor (op de lange termijn) dat er zeker onbedoelde foutjes voor komen. Daar is het overleven juist op gebasseerd. Maar de mislukte dieren (waarbij ik er van uit ga dat je bedoeld dat het dieren zijn die nadelige foutje hebben) worden er door de tijd uit gefilterd.