Vandaag diagnose gehad van HCM bij mijn poes, hoe nu verder?

Ik moest met mijn poes Videl naar de Universiteit Utrecht diergeneeskunde. Ze heeft hartruis. Nu heb ik de diagnose HCM gekregen.

Ik begrijp dat deze ziekte ongeneeslijk is. Is er iemand die ervaring heeft met deze ziekte. Want voor mij is het nieuw. En ik wil weten wat ik zelf kan doen voor haar. Naast de behandelingen van de DA.

Picture for question
10 jaar geleden
Rieneke1
10 jaar geleden
Niet teveel stress, liever niet vrij naar buiten laten, airco aan bij extreme hitte.
Hopelijk gaat je kat nog lang mee!
Rieneke1
10 jaar geleden
En geef extra aandacht aan het gebit.
Ik zie de foto nu, wat een leukerd! :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ach wat een lieverd. Heb je geen medicijnen gekregen voor het hart?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Behandeling van cardiomyopathie
- Vochtafdrijvers (plaspillen)
- Middelen die de hartwerking verbeteren: deze verlagen de bloeddruk, waardoor het hart tegen een minder grote weerstand op hoeft te pompen.
- Kat binnenhouden
- Stress vermijden
- Overgewicht voorómen, omdat het hart het dan alleen maar moeilijker krijgt
- Aangepaste voeding
- Katten met trombose van de slagaders naar de achterpoten kun je bloedverdunners geven, maar de prognose is erg slecht. Er is geen genezing mogelijk, maar met medicijnen kunnen HCM katten soms nog wel 6 jaar of langer leven. http://www.dierenklinieklemmer.nl/info_kat/cardiomyopathie/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Sterkte!
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Ik heb medicijnen gekregen die eigenlijk voor mensen bedoeld zijn. Die moet ik 2 weken proberen, als ik dan geen verschil merk, moet ik er 3 maanden mee door gaan, dan maken ze een nieuwe echo, om te kijken of de medicijnen wat doen. Als ze last krijgt van de bijwerkingen, moet ik er mee stoppen, dus vandaar eerst die 2 weken.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Mijn katten zijn allebei al binnenkatten dus gelukkig hoef ik ze dat niet af te leren. volgend jaar ga ik verhuizen, dan krijg ik een huis met tuin (heb nu een flat) de tuin wil gaan aanpassen zodat ze wel de tuin in kunnen, maar niet eruit.

Antwoorden (1)

Mijn kat heeft ook last van hartruis. Hij kreeg deze diagnose op vrij jonge leeftijd. Een kat voelt zelf goed aan of hij/zij iets kan doorzetten of even moet uitrusten. Als de kat nog speels is kunt u pauzes inlassen na 15 minuten spelen 30 minuten pauze bijvoorbeeld. Ik kan alleen zeggen dat u stress moet vermijden voor zover mogelijk. Ik heb zelf van de dierenarts aspirine gekregen, eens in de drie dagen moest hij een tablet. Maar ik ben er mee gestopt , want het veroorzaakte meer stress dan dat het goed deed. Negen jaar later leeft hij nog, speelt hij nog zo nu en dan en is het buiten de hartruis een gezonde kat. Ik hoop u voldoende informatie gegeven te hebben. Succes!