In de oudheid stond lavendel bijvoorbeeld goed bekend om je paard mee in te wrijven : vliegen houden daar niet van.

Mensen die zich niet goed wassen trekken ook vliegen aan. Het paard staat ook vaak dichter bij zn eigen mesthoop die op zijn beurt ook mest aantrekt.

Het dier kan ook niet gezond zijn : Die kans bestaat ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wel eens een paard geroken van dichtbij ?
En laten vliegen die geur nu net heeeel aantrekkelijk vinden ! overigens vinden ze koeien, schapen en andere boerderijdieren ook niet te versmaden, hoor.

Overigens hebben stronvliegen een voorkeur voor koeien, omdat ze in de koeienmest hun eitjes afzetten (en niet omdat ze het opeten, zoals mensen nog wel eens plegen te denken).

Bij paarden zitten ze trouwens vreemd genoeg voornamelijk rond de ogen, en kunnen daar ernstige ontstekingen veroorzaken (mede door hun voorkeur voor net weer die andere voedingsbodem). Hoewel niet helemaal bekend, is het vermoedelijk het zoute vocht (dat ze wel drinken) dat hen aantrekt.