Gebruik een persapparaat, zoals een zeef, om de vruchtenschil boven een potje uit te persen. Zware druk zal het vocht uit de schil persen – dit vocht bevat de oliën die je zoekt. Gebruik een behoorlijke hoeveelheid kracht bij het persen, maar zorg ervoor dat je het werktuig dat je gebruikt niet beschadigt of breekt. Je moet na een paar seconden een kleine hoeveelheid olie uit de schil zien weglopen.
Koud persen is een behoorlijke inspanning voor wat een vrij kleine hoeveelheid olie lijkt te zijn. Laat je niet ontmoedigen. De olie is vrij krachtig.
Een knoflookpers is een geweldige manier om gemakkelijk kleine hoeveelheden fruitschil te persen. Je kunt ook een vijzel en stamper gebruiken, hoewel deze methode iets arbeidsintensiever en moeilijker is.

Scheid de oliën. Laat het vocht dat je uit de schil hebt geperst een paar dagen staan. De olie zal zich scheiden van de rest van het vocht, en kan vervolgens worden opgevangen. Je kunt ook een centrifuge gebruiken om de olie te scheiden van de rest van het vocht!
Een eenvoudige manier om de olie uit het vocht op te vangen is door het vocht in de vriezer te plaatsen. De olie blijft in vloeibare vorm, terwijl de rest bevriest, zodat je de olie kunt afgieten.
Op deze manier geëxtraheerde olie kent een kort houdbaarheid. Probeer alle olie te gebruiken die binnen een periode van zes maanden is gemaakt.
Doe de olie die je hebt onttrokken aan het vocht in een fles voor later gebruik. Dep een beetje op je huid voor een frisse geur, of gebruik wat in kookrecepten die etherische olie nodig hebben. Vergeet niet dat de olie zeer geconcentreerd is – je hoeft maar een klein beetje te gebruiken.

PS: Er zijn ongeveer 25 stukjes citrusvruchten nodig om op deze manier een bruikbare hoeveelheid olie te produceren.
Verwijder de schil van het fruit met een schilmesje of mes en leg het opzij. Je kunt ook de schil van het fruit met je vingers verwijderen als je dat wenst, maar dit kan ertoe leiden dat er een grotere hoeveelheid pulp en ander fruitmateriaal in de oliën terechtkomt, die later weer verwijderd moeten worden.
De grootste concentratie olie zit bij de meeste vruchten in de buitenste laag van de schil. Het lichtere gedeelte van de schil bevat veel minder olie
fremar