Hoe komt het dat mijn teen regelmatig ontstoken raakt ?

Vroeger veel op naaldhakken gelopen . Het voelde jaren of er die teen een likdoorn zat. Een stekend gevoel. Pedicure heeft mij wel eens behandelt maar mijn teen bleef altijd pijnlijk. Nu de laatste 2 jaar gaat de teen met regelmaat , als het kouder wordt , ontsteken wat zeer pijnlijk is . Na een week of 3 gaat het vanzelf weer over . Arts zegt waarschijnlijk winterteen. Maar een winterteen jeukt en dat is bij mij niet het geval .

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3.8K
tinus1969
7 jaar geleden
En wat zei de huisarts toen je deze vraag stelde?
Rieneke1
7 jaar geleden
@tinus1969, die zegt waarschijnlijk winterteen. Maar die jeukt en dat is bij vs niet het geval.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Klopt Rieneke het jeukt helemaal niet. Daarom vind ik het ook vreemd da HA zegt waarschijnlijk winterteen .
tinus1969
7 jaar geleden
@Lobke70; dan moet je terug naar de huisarts en zeggen dat het geen winterteen kan zijn.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Tinus dat ga ik zeker doen! Dank je wel .
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Tinus1969 dat ga ik zeker doen ! Dank je wel .

Het beste antwoord

Nu er een foto van te zien is lijkt het mij aannemelijker dat het gaat om artrose. Het teengewricht heeft te lijden doordat de kraakbeenkussentjes zijn afgebroken. Tijdens het lopen schuren de botjes over elkaar. En dat kan een ontsteking veroorzaken, waarbij zich vocht in het gewricht(je) vormt dat daardoor warm, dik en stijf wordt.

Artrose ontstaat niet door koud of vochtig weer, maar je kunt wel meer last hebben van pijn en stijfheid als het koud of vochtig is. Artrose kan in alle 33 gewrichtjes van de voet en enkel ontstaan. Het is een slijtageproces dat door het langdurig dragen van verkeerd schoeisel of een andere manier van bewegen sneller dan gebruikelijk kan verlopen.
Amadea
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Amadea dank u wel voor u antwoordt . Best wel aannemelijk wat u schrijft. Röntgenfoto van handen heeft aangegeven dat ik artrose in mijn handen en vingers heb. Maar omdat de pijn in mijn teen veel heftiger is dan in mijn vingers en de teen blauw/rood en vurig is dacht ik ik stel hier de vraag.
Amadea
7 jaar geleden
Het is logisch dat de vingers minder last veroorzaken, want daar zitten geen ontstekingen. Je vingers kun je vrij bewegen (tenzij je altijd strakke leren handschoenen zou dragen). De teen doet zo'n pijn doordat ie nu ontstoken is.