Hoe komt het dat de grijze / witte haren op mijn hoofd steiler lijken dan de rest van mijn kapsel?

Hier en daar zit er een grijze oftwel witte haar tussen mijn haardos.

De kleur stoort me niet zo maar wel dat deze haren niet goed met de rest van mijn kapsel meedoen, ze zijn steiler en lijken ook wel stugger te zijn waardoor ze soms een andere kant op staan als de rest of net wat langer uitkomen, kortom; eruit springen.

Hoe komt dit?
Een gebrek aan pigment zorgt dat de kleur weg is maar ook dat de structuur anders wordt?"

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Haar
4.8K

Het beste antwoord

Je geeft zelf een deel van het antwoord: het zijn de oudste haartjes die stoppen met produceren van melanine (het pigment dat zorgt voor de donkere kleur van huid, ogen, haar...), en dus grijs of wit worden.
Het mechanisme hierachter is trouwens wat ingewikkelder, maar wat in feite gebeurt is dat sommige genen in de cellen die voor haargroei zorgen, geïnactiveerd worden, waardoor je haar blijft groeien, maar dan wit.
Wat er waarschijnlijk ook gebeurt (hoewel er geen universele consensus hierover is) is dat naast deze ook andere veranderingen plaats vinden, en ook andere genen worden inactief, die b.v. zorgen voor de productie van vetten die je haar buigzaam maken, of dikker, of juist dunner... Hierdoor verandert de structuur van je haar, en het ziet niet alleen anders uit, het voelt ook anders.
Daarnaast blijkt dat de afwezigheid van melanine maakt je haar droger, waardoor het toch stugger wordt.
Een andere mogelijk verklaring kan komen door de aanwezigheid van grote hoeveelheden vrije radicalen in de wortel van je haar (die in feite zorgen voor de inactivatie van een enzym die voor de productie van melanine zorgt) Deze vrije radicalen kunnen -naast het effect op de melanine- ook zorgen voor een aantasting van het haartje zelf, waardoor deze toch anders voelt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gabi71 bedankt voor je uitgebreide antwoord!
Heb je hier:
---
"Daarnaast blijkt dat de afwezigheid van melanine maakt je haar droger, waardoor het toch stugger wordt.
Een andere mogelijk verklaring kan komen door de aanwezigheid van grote hoeveelheden vrije radicalen in de wortel van je haar"
---
bronnen van? Ik zou er graag meer over weten/lezen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik moest ff zoeken, maar heb toch wat gevonden. Zie hier een bron, helaas in het Engels, ik hoop dat je iets ermee kan:
http://www.intelihealth.com/IH/ihtIH/WSIHW000/9023/24253/348513.html?d=dmtContent In de Wikipedia in het NL kan je iets ook hierover lezen, met name over de rol van vrije radicalen (waterstofperoxide is een geweldige bron van vrije -OH radicalen), zie hier:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Haarkleur#Vergrijzing
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor het opzoeken!
Betekent dat dat jouw antwoord uit het "blote bolletje" kwam? Poehee :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Graag gedaan hoor! En het antwoord is "altijd".
Zoals in mijn profiel staat, geef ik nooit antwoord op iets wat ik zelf niet weet. Uiteraard moet ik soms iets bevestigen, een cijfertje opzoeken, of is het toch beter om een bron als aanvulling te geven, maar ik ben niet zo'n universele antwoordgever die hele lappen tekst uit Wikipedia kopieert. Vandaar ook dat ik niet zo erg veel antwoorden geef, maar ik doe het niet voor de punten, gewoon voor de lol.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als reactie op de reacties: respectabele zienswijze!
Beste antwoord vanwege de volledigheid.

Andere antwoorden (1)

Dat is bij mij ook zo. De haren die wit zijn zijn veel dikker en stugger dan mijn nog bruine haren. Zolang ze nog niet zo lang zijn, staan ze als stekeltjes overeind ;p Als ze eenmaal wat langer zijn, zakken ze wel keurig tussen de rest van het haar.
In de tussentijd kun je eventueel met wat gel of iets dergelijks de boel gladstrijken.
Kennelijk verandert er in de follikel van de haar iets waardoor niet alleen het pigment verdwijnt, maar ook de structuur van de haar verandert.
Over x tijd stap ik denk ik over op een wit stekelkapsel :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ha het is dus herkenbaar, bedankt voor je antwoord. Een volledig witte piekjes kapsel is ook een oplossing idd :)