Is het normaal dat ik een aantal witte wimpers heb?

Hallo, ik ben een meisje van 16 en hebt al sinds mijn 12de denk ik +/- 5 witte wimpers. Maar de laatste tijd vermeerderd dit. Ondertussen heeft toch zeker de helft van mijn rechter oog witte wimpers. Aan mijn linker oog heb ik normale bruin/zwarte wimpers (net als de andere kant als de niet wit zijn). Mijn vraag is nu, is dit normaal? Hoe komt dit?
Hopelijk kan iemand mij helpen...
Groetjes Lena

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Haar
20.2K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik heb naast het kappersvak jarenlang gewerkt als schoonheidsspecialiste, een enkele keer kwam het wel eens voor dat ik een klant had, die een lichtere kleur wimperhaar tussen haar wimpers had. Maar geheel witte wimperharen, zeker aan 1 kant heb ik nooit gezien. Het lijkt me daarom een goed idee, je huisarts deze vraag te stellen. Ik denk niet direct aan een ziekte of afwijking, maar om de een of andere reden wordt er aan 1 kant van je gezicht geen pigment aangemaakt, wat een goede reden is om op jouw leeftijd je huisarts te bezoeken.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt!

Antwoorden (1)

Het is niet geheel ongebruikelijk, want het komt vaker voor. Zie maar deze foto's van lotgenotes: https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/19/b2/19/19b2192cbf99532ca2ba7c0275049de7.jpg en https://images-cdn.9gag.com/photo/a49XAbm_700b.jpg.

Dit verschijnsel heet Poliosis. De depigmentatie kan diverse oorzaken hebben. Bijvoorbeeld een langdurige ontsteking van het ooglid, een schildklierprobleem, vitaminegebrek, of vitiligo. In het laatste geval verliezen ook andere lichaamonderdelen hun kleur, zie bijvoorbeeld https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/ad/f1/52/adf152822b04940ef66b9b51224acbfe.jpg

Als je wilt weten wat bij jou de oorzaak is en of er wat tegen gedaan kan worden, dan is een bezoek aan jouw huisarts aangeraden.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Goed gevonden, ik had hier nog nooit van gehoord, maar nooit te oud om te leren. +
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt, sorry voor het late antwoord maar ik zal inderdaad eens bekijken met mijn ouders en naar de huisarts gaan