Om het oog vochtig te houden, maakt het lichaam traanvocht aan. Overdag knippert men zo’n 12.000 keer met de ogen om dat traanvocht te verdelen. Het traanvocht bestaat uit water, een soort olie en een slijmlaagje. 's Nachts maken de ogen wel de olie en het slijmlaagje aan, maar de traanklieren maken dan even geen water aan. Hierdoor is het traanvocht wat dikker. Omdat men 's nachts niet de ogen knippert én het traanvocht stroperiger is, hoopt het oogvocht zich op in je ooghoek. 's Ochtends heeft men dan een korreltje opgedroogd traanvocht in de ooghoeken.
fremar
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De associatie met korreltjes in je ooghoek zou ik bij de term 'slaapzand' nooit gemaakt hebben!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Maar waarom hoopt het dan niet op in je oog zelf?