Wat gebruikte men vroeger omzich te beschermen voor de zon?

Er zijn zoveel zonnecremes en ik weet niet wat ik moet nemen. Ik heb al een vettige huid en ben bang om mijn poriën te verstoppen.

Ik wil ook niet tientallen euro's neerleggen. Ik vroeg me daarom af wat men vroeger deed daarvoor.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
3.6K

Antwoorden (5)

Uit de zon blijven
Binnen blijven
Kleding
Parasols gebruiken
Tenten/doeken overspannen

Wennen aan de zon, juist door blootstelling

Toegevoegd na 1 dag:
Duurde even voor ik de min snapte, maar je bedoelt waarschijnlijk iets anders dan je vraagt:
Wat gebruikte men vroeger om zich in te smeren tegen de zon als men ging "zonnen", zodat men wel bruin werd, maar niet verbrandde?"

Vroeger ging men niet zonnen, dat is een vreemde moderne uitvinding.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ronron1212
6 jaar geleden
MrTomaat onder de parasol verbrand je ook je wordt er ook bruin zit er altijd onder. maar moet me wel in smeren.
ronron1212
6 jaar geleden
https://www.catharinaziekenhuis.nl/nieuws/750-zonnebrand-tips-ook-onder-een-parasol-kun-je-verbranden.html
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Klopt zelfde geldt ook voor kleding en in mindere mate voor zonnebrandcrème.
toen ik nog klein was kenden onze ouders enkel de Nivea creme(van het blauwe doosje),maar eigenlijk hielp dat niet veel.
fremar
6 jaar geleden
Pas in de 20e eeuw draaide het schoonheidsideaal helemaal om, na lange tijd dat een zo wit mogelijke huid als prachtig gezien werd, kwam nu het bruine tintje als mooi of zelfs gezond in zwang.

Vroeger , heel lang geleden in het Oude Egypte , werd een witte huid als mooier gezien dan een donkere of verbrande, kwestie van status. De rijke hoefde niet buiten te werken en bleef dus wit. De Egyptenaren gebruikten o.a. -----rijstzemelen----- om hun huid te beschermen tegen zonnebrand. Met lupine-extract werd het bruiningsproces tegengegaan, dit deed de huid oplichten.
In West-Europa draaide het ook om status. Met een witte huid liet je zien dat je je tijd binnen spendeerde en daarom altijd -----een parasol----- bij zich hadden. Mocht er per toeval toch een bruin tintje op de huid ontstaan, werd dit met -----wit poeder----- opgelost, zowel door mannen als vrouwen een veel gebruikt artikel.

Voor de Amerikaanse soldaten die in het Stille Zuidzee gebied bescherming tegen de zon nodig hadden werd onderzoek gedaan naar UV-straling. Apotheker Benjamin Green kwam in 1944 met het produkt -----'Red Vet Pet'-----

-Eerste zonnebrandcrême: Piz Buin kwam in 1948 op de markt, vernoemd naar een hoge berg in Oostenrijk.
-In de jaren '60 was een ander veel gebruikte zonnebrandmerk, Ambre Solaire.
-Tegenwoordig heb je het alom bekende Nivea Sun en ook Aftersun, maar ook de huismerkprodukten van Kruidvat en Etos (zijn iets goedkoper). Bovendien is het goed te weten dat je de zonnebrandcrême van vorig jaar nog kan gebruiken.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als je een vette huid hebt zijn je poriën al verstopt. Stevig scrubben en daarna rijkelijk insmeren met zgn 'droge olie'. Die trekt volledig in waardoor je huid zich allengs ontdoet van onzuiverheden. Zo deden de Oude Grieken het al 3000 jaar geleden. Overigens deden ze het andersom, eerst olie en daarna schraapten ze het vuil eraf met een stokje. En ze gebruikten olijfolie. Eenmaal schoon heeft de huid aan de olie genoeg bescherming.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Eigen ervaring mag niet als bron gebruikt worden, zie richtlijnen. 3.3 Gebruik bronvermeldingen
Bij het geven van antwoorden zijn bronvermeldingen zeer wenselijk. Een eigen ervaring is geen bron. https://www.startpagina.nl/v/pagina/richtlijnen
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Even een vraag. Dus als iedereen op het strand ligt met SPF 20-30 smeer jij wat olijfolie op je lichaam? Of heb je het ook niet over "zonnen"?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bijna. Ik gebruik de droge olie en mijn huid is gescrubd en bij voorkeur al een paar dagen ingesmeerd voordat ik in de zon ga zitten. Daar komt bij dat ik op het strand niet meer lig te 'bakken ' zoals ik vroeger wel deed (vind dat niet meer prettig). Sowieso moet je regelmatig weer smeren, anders verbrand je alsnog. En tot slot, ik verbrand wellicht van nature iets minder snel dan iemand met blond haar, lichte ogen en de lelieblanke huid die daarmee doorgaans gepaard gaat. Maar het principe vd met olie 'verzadigde' huid die daardoor de zon beter verdraagt geldt voor iedereen.
Nivea of uierzalf van de boerenbond
een jaar geleden