Hoe verf je licht haar donkerder zonder groene/ oranje gloed?

Als je een pluk van mijn haar pakt is ongeveer 2/3 een oranje blond achtige kleur, 1/3 is licht blond en een klein beetje gelig. Verder heb ik nog een hele kleine donkerbruine uitgroei. Graag wil ik mijn haar donkerblond/lichtbruin hebben, maar welke kleur moet ik dan nemen zodat mijn puntjes niet groen worden en het oranje blonde niet super oranje bijvoorbeeld? Ik hoorde dat de kleur niet te koel en niet te warm moest zijn.... Iemand hulp?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (1)

Als ik je vraag goed lees, heb je je haar blijkbaar al vaker gekleurd / ontkleurd. Dat maakt volkomen onvoorspelbaar welke kleur het gaat hebben als je het weer verft, omdat het haar inmiddels zo beschadigd is dat het maar een gedeelte van de pigmenten nog kan opnemen.

Het beste wat je kunt doen is gewoon voorlopig even helemaal niks kleuren, het zo kort mogelijk knippen en een paar jaar met rust laten, zodat het weer gezond kan uitgroeien. Daarna kun je het dan weer met milde normale kleurspoelingen of eventueel een permanente kleuring gaan bewerken.

Dat betekent wel dat je nog een poosje door moet als 'paasei', en ik snap dat dat best moeilijk is. En hoewel blijven verven het probleem eerder groter dan kleiner zal maken, kan ik me voorstellen dat je het per se wilt blijven verven. Kies dan voor een middenbruine kleur (die wordt na verloop van tijd vanzelf iets lichter), zonder roodtinten er in. Dus "gewoon" licht/middenbruin, dus géén kastanje of mahonie ofzo.

"Oranje" haar is meestal het gevolg van het blonderen / ontkleuren van geverfd haar. Je krijgt gewoon niet alle pigmenten er mooi uit. Maar het is ook niet makkelijk ze weer goed te bedekken. Je zult ze vroeg of laat toch stukje voor stukje moeten afknippen. Dat hoeft niet rigoureus in één keer, je kunt je haar gewoon op pakweg schouderlengte houden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dit haar kan wel gekleurd worden, maar niet door een doe-het-zelver. Het haar zal in gedeelten voor-gepigmenteerd moeten worden en er zal een juiste kleurkeuze gemaakt moeten worden. Deze kleuromschrijving is niet voldoende om tot een antwoord te komen en het is maar de vraag of deze juist is. Om een juist advies te geven moet je het haar zien en voelen, dit is een klus voor een kapper.
Jou advies van bruine haarverf kan heel verkeerd uitpakken, in bruine haarverf kan rood verwerkt zijn zonder dat op de verpakking te lezen is door iemand zonder of met weinig kleurkennis, juist om groen te voorkomen. Maar ook bruin zonder rood kan een probleem geven, dat zal een groene gloed geven op de blonde delen. Juist daarom is voor-pigmenteren zo belangrijk, om de juiste kleur te bereiken.