Word je van een baard sneller kaal?

Ik las op een artikel op internet dat de warmte die de baard extra genereert er voor zorgt dat je haar uitvalt om zo sneller te kunnen koelen.
Zelf leek dit me onlogisch en een beetje logisch tegelijkertijd.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.9K
Ritsuka
8 jaar geleden
Lijkt mij onzin, niet alles geloven wat op internet staat.
SimonV
8 jaar geleden
Lijkt te kloppen:
http://blogs.discovermagazine.com/seriouslyscience/2014/11/20/going-bald-according-scientists-can-blame-beard/
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Lichaamsbeharing (en ook baardgroei) wordt beïnvloed door testosteron.
Kaalheid wordt mede veroorzaakt door testosteron. En zo zijn er nog meer factoren.

Het beste antwoord

Nee, dat is niet waar.
Een baard genereert geen warmte. Hoogstens isoleert hij een (heel erg klein) beetje.
Maar je kleren isoleren duizenden keren meer, dus zou je kaal worden van het dragen van kleren.
En er is geen enkele reden waarom warmte voor kaalheid zou zorgen.
Verder dienen haren juist om te isoleren tegen lage buitentemperatuur.
Driewerf onzin dus.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Goed antwoord. Overigens isoleren haren ook tegen warmte. Dat je kaal zou worden van het dragen van kleren klopt niet, evenmin als giraffen een langere nek krijgen door naar hoge bladeren te happen. Die theorie heeft de Franse bioloog Lamarck in het begin van de 19e eeuw voorgesteld; maar het bleek niet te kloppen: evolutie ontwikkelt zich door veranderingen in het erfelijk materiaal, door variatie in dat materiaal, en selectie. Jouw laatste alinea klopt als een bus,
daarom geef ik graag een plus. Ik wens je een goed en gezond 2016!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wel eens een baard gehad? Scheelt echt veel warmte.
Draag jij kleding op je hoofd? Dikke min dus, helemaal omdat je iets onzin noemt als je eigen redenatie niet klopt. (zie ook de 1e link in de reacties)
Reddie
8 jaar geleden
@Jackd, warmbloedige wezens hebben haren (en veren) hard nodig om zich tegen afkoeling te beschermen. Dat spaart energie.
Dat lijkt me voldoend argument tegen de stelling.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dus als warmer, minder haar nodig.
Dus als meer baard, minder hoofdhaar nodig?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@ Jackd
Jazeker, draag sinds mijn 17e een baard en snor. het helpt wel wat, maar niet enorm. Veel warmte scheelt het echt niet, maar het staat (vind ik) wel mooi. Ik (60) heb nog een redelijke kop met (wit) haar, ondanks 43 jaar baard.
En ja, ik draag geregeld een kledingstuk (een muts) op mijn hoofd net zoals velen hier in Griekenland. Het kan hier vooral wanneer je de bergen in gaat, best koud zijn. Momenteel ligt hier boven de 500 meter een dik pak sneeuw. Dat je door een baard meer hoofdhaar nodig zou hebben, lijkt me niet logisch. @Reddie
Sluit me geheel bij jou aan. de + had ik eerder al gegeven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
"Dat je door een baard meer hoofdhaar nodig zou hebben, lijkt me niet logisch."
De stelling is toch juist het tegenovergestelde: meer baard, minder hoofdhaar.

Andere antwoorden (2)

Ja dat is waar, de haargroei moet ergens vandaan komen, dus gaat het ten koste van je haar.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Is je antwoord humoristisch bedoeld? (geen plus of min van mij)
Het kan/mag niet zo zijn dat 'natuurlijke verloop' van onze beharing op bepaalde plekken invloed mag hebben op beharing op andere plekken.

Alsof je meent dat een vrouw die haar beenharen laat groeien, elders haren verliest.

Ons lichaam is er voor gemaakt om dat aan te kunnen.

Als deze vergelijking/compensatie opgaat, dan zou ik met 1 oog beter moeten kunnen zien zodra ik de andere oog verloren heb.