Word een wondje op je gezicht altijd een litteken?

Ik heb mijn wang gestoten aan een stalen pijp met een braam eraan. Dit is echter al 2-3 weken geleden. Het is al gewoon dicht, maar blijft lichtrood en heel lichtjes pijn doen als ik er op druk. Ook is hij nog wat dikker. Ik wil heel graag een litteken voorkomen, maar hoe?

Picture for question
2.8K
Ivana
8 jaar geleden
Haha, heb als kleuter het scheerapparaat van mijn vader te pakken gekregen. Zo'n krabbertje. Na 70 jaar is het litteken nog te zien.
Hoeft bij jou niet natuurlijk! Het beste!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Is het wondje gehecht, of heb je er een zwaluwstaartje op gehad tot het dicht zat? Zo niet dan kan het zijn dat de huid niet goed tegen elkaar is genezen, waardoor je een littekentje zal blijven zien, als de 2 huiddelen wel goed tegen elkaar zitten, kun je door het litteken dagelijks 2 tot 3 maal te masseren, littekens minder opvallend krijgen in de toekomst, je moet je wel zo snel mogelijk beginnen met masseren nadat de wond dicht zit/zat. Aangezien jouw wondje nog rood is, heb je een kansje dat je nog op tijd bent. Masseer met wat olie, créme of zalf, welke je kiest, maakt niet veel uit.
Alex1995
8 jaar geleden
Er heeft een pleistertje overheen gezeten! Haha. Zal hem eens masseren met niveau komende dagen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De komende dagen is niet genoeg, doe dat maar de komende maanden, dit heeft tijd nodig te herstellen, als dat nog lukt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het hoeft niet. Vooral niet aan pulken als het door genezing begint te jeuken; geregeld ontsmetten met polvidonjood; veel blootstellen aan lucht en licht; sluit me aan bij crea' s antwoord dat olie altijd goed werkt (geen massage-olie maar zonnebloemolie of olijfolie. Wat er ook gebeurt, het litteken zal steeds minder opvallend worden. Ik heb lang gelden bij een ongelukje een sneetje onder mijn oog opgelopen, het is nog steeds te voelen, maar niet meer te zien. Alles sal reg kom.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nivea is prima om mee te masseren, het gaat erom dat de doorbloeding gestimuleerd wordt, ontsmetten is niet meer nodig als het wondje eenmaal dicht zit.

Antwoorden (1)

Voor nog nieuwe niet te grote littekens kan je litteken pleisters gebruiken. heb ze zelf ook gebruik op me hand. ook heb ik het op een oude (meer dan een jaar) litteken gebruikt maar daar werkt het niet meer.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Prima antwoord, al loop je dan wel maandenlang met een pleister op je wang. +
Deze pleisters zijn alleen bij de apotheek te koop en dit merk heeft bewezen effecten, wat veel littekencremes/zalven niet hebben.