Kamt iedereen zijn haar?

Ik kan mij niet voorstellen dat iedereen zijn haren kamt. Dus de vraag is hoeveel procent van de mensen kamt zijn haren. En welke groepen van mensen kamt zijn haren niet en waarom niet? Ook is de vraag hoe vaak de haren gekamd worden?
Het is nuttig om ook te weten wat men in het algemeen bedoelt met het kammen van de haren.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
6.1K
Amadea
8 jaar geleden
Nee, er zijn ook mensen die hun haar alleen borstelen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ook ik borstel en soms zelfs kam ik met mijn vingers, meestal doe ik dat als ik de dag ervoor naar de kapper ben geweest, dan is het goed geföhnd en zit het nog goed, als ik het dan kam of borstel zakt het sneller uit.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik borstel én kam m'n haren werkelijk nooit, terwijl ik een vrij grote bos gezond haar heb. :)
Ivana
8 jaar geleden
Ik kan mijn haar zelfs als ik naar bed ga.

Het beste antwoord

De kernvraag is denk ik waaróm mensen hun haren kammen (of borstelen ; die twee gebruik ik maar even door elkaar) , en daar zijn grofweg twee redenen voor :
- het in model brengen van het haar als het een lengte heeft (die niet per se lang hoeft te zijn) waarbij het niet vanzelf goed zit (waarbij "goed zitten" natuurlijk vooral cultureel bepaald is)
- Het verwijderen van losse haren.

Een mens verliest per dag rond de 100 haren, en die vallen zeker vanaf een bepaalde lengte niet meer vanzelf op de grond ; ze blijven in het haar zitten, kunnen daar zelfs gaan klitten, en als je dat niet minimaal dagelijks kamt of borstelt, kan het haar zelfs helemaal gaan vervilten. Bij sommige kapsels - zoals dreadlocks - is dat de opzet, maar in de regel is het heel vervelend. Alle reden dus om die losse haren te willen verwijderen.

Ik denk niet dat er ooit serieus onderzoek naar is gedaan, maar je kunt er van uitgaan dat vrijwel iedereen die geen kapsel heeft dat kammen volstrekt overbodig of nutteloos maakt (kaal, stekeltjes, dreads, krullen (waarvoor dan wel weer een speciale, soort vinger-achtige kam op de markt is) etc) met zekere regelmaat een kam of borstel hanteert. Het is ook een stukje van onze dagelijkse verzorging geworden. Routine bijna.

Feitelijk is dat natuurlijk niet strikt noodzakelijk ; ook lang haar kun je gewoon een paar keer per dag met de handen door, wat ook een vorm van kammen is, waardoor het gezond blijft. Zelfs met een eenvoudig stokje kun je je haar redelijk goed bijhouden. Alleen zit het dan vermoedelijk niet zoals de mode danwel de cultuur dat van ons vraagt. Het gebruik van haarverzorgingsproducten echter maakt dat het haar
ook mechanisch meer verzorging nodig heeft, omdat dat invloed heeft op de structuur van het haar. Het een maakt het ander eigenlijk noodzakelijk.

Als ik af moet gaan op de verkoopcijfers van kappersartikelen in onze winkel, schat ik dat we op elke 25-50 borstels 1 kam verkopen. Vrijwel zeker echter gaat een kam vaak ook langer mee dan een borstel, maar dan nog lijkt de borstel - vooral bij vrouwen - veruit favoriet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt gesproken als een echte expert in kappersartikelen en het gebruik er van.

Andere antwoorden (3)

Nee. Kammen (of borstelen) wordt iig niet gedaan door mensen met dreads en kort haar (of kale mensen).

Toegevoegd na 1 minuut:
Met dreads heb je een telbaar aantal strengen, je zal wellicht wel moeten zorgen dat ze niet inelkaar groeien. Met kort haar hoef ik het je niet uit te leggen gok ik.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee, niet iedereen kamt zijn of haar haren zoals de anderen dat al hebben aangegeven via de antwoorden. Aantal percentages...? , dan moet je iedereen gaan vragen om het officieel te krijgen. Wanneer je een dag of meer niet naar buiten gaat kammen velen hun haren ook niet en sommige doen een knot/staart in zonder te kammen, vanwege moeheid, tijdgebrek, zichzelf willen zijn, niet de (dwang)protocol willen volgen, persoonlijke redenen, etc. Mensen met vet haar, wordt aangeraden om hun haren niet vaker op een dag te laten kammen, anders smeert het vet nog meer uit (kan erger worden) en kun je bij wind of koude dagen hoofdpijn krijgen of onzeker mee worden. Mensen kammen hun haren vanwege 'hygiëne', klitten in de haren voorkomen, anders moet je steeds je haren knippen wanneer het pijnlijke kammen niet meer lukt en maatschappelijke druk. En zo zijn er nog tientallen redenen. Ikzelf zie dat haren kammen een must (moet) is door druk van buiten, de maatschappij. Kammen doen ik 99% 1 x daags en bij druk van maatschappij doe ik dit 1 % vaker en in het weekend doe ik het helemaal niet.
Ik vond op een site (zie link) dat de meeste mensen 2 x per dag hun haar kammen of borstelen ('s morgens en 's avonds meestal). Een kleiner deel doet het 1 x per dag, danwel vaker dan 2x.

Er zijn ook zeker groepen mensen die hun haar zelden tot nooit kammen of borstelen, waaronder:
-Mensen met erg kort (& vaak dik) haar: Kammen/borstelen heeft meestal geen zin, want het effect op hoe het haar zit, is nihil
-mensen met sterk krullend of kroezend haar: Kammen/borstelen misschien alleen als het haar nat is. Kammen/borstelen van sterk krullend of kroezend haar leidt vaak tot een enorme ragebol.
-mensen met een speciaal kapsel zoals dreads, of een kapsel dat door een kapper speciaal is gecreëerd. Kammen/uitborstelen zou de hele coupe tenietdoen.

Dan zijn er nog mensen die meermaals per dag hun haar kammen/borstelen. Dit zijn meestal mensen met wat langere, vrij steile haren. Door het kammen gaat het haar netjes recht hangen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Amadea
8 jaar geleden
Dun slap haar moet na een fiets- of wandeltocht in de wind echt wel gekamd worden, wil je er een netjes uit zien. Dus kam ik inderdaad meerdere keren per dag.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Krullend haar zoals bij mij kun je kammen tot je een ons weegt, netjes wordt het nooit. Hooguit gaat het door het kammen alle kanten opstaan. Borstelen moet ik helemaal niet proberen :-)
Zelf heb ik dun haar , en na de douche droog ik het goed en haal mn handen er doorheen en klaar ben ik. Dat werkt beter bij me omdat ik erg blond ben vanmezelf en als ik het kam, dan zie je vaak mijn hoofdhuid erdoor en met mijn vingers niet.