Waarschijnlijk is de huid van je lippen paraffine afhankelijk geworden. Wanneer je je huid voortdurend aanwend om van buiten af te verzorgen verliest de huid zijn eigen
zuurgraad en weerstand.

Ook het droge weer kan er de oorzaak van zijn dat je lippen gevoeliger worden. Ook zwemmen kan voor je lippen een aanslag betekenen. Van te voren insmeren met vaseline kan helpen voor bescherming.

Wat je kunt doen: zoek een lippenbalsem zonder paraffine. Vaak heeft een natuurvoedingszaak merken zoals "Weleda" e.d. waar alleen natuurlijke ingrediënten in zitten. Een natuurlijk ingrediënt kan ook zorgen dat je lippen niet verbranden kunnen door de zon.

Het is geen probleem om een lippenbalsem onder de lippenstift aan te brengen. Houd er wel rekening mee dat het minder goed blijft zitten.
Er bestaan ook lippenbalsems met een kleurtje die je proberen kunt.
Maar ik denk dat het beter is je lippen eerst te laten genezen.

Als je alleen een ruwere lippen hebt kun je d.m.v. een zachte scrubcrème de huid wat ontdoen van velletjes. Kijk uit met kloofjes, want het kan dan prikken. Daarna goed insmeren.

Stel dat de felle zon de boosdoener is, is het verstandig een lippenbalsem te proberen met een zonbeschermingsfactor.

Voordat je gaat slapen kun je ook je lippen goed insmeren. Omdat je rust (niets drinkt, eet of breeduit lacht) krijgt de balsem de kans om goed in te trekken. Experimenteer gerust met bijv. uiercrème. (Het klinkt gek, maar het heeft meer mogelijkheden dan je zo zou denken.)

Uiteindelijk proberen het gebruik van lippenbalsem af te bouwen. Zo komt je huid weer in zijn normale patroon.

Er is nog iets wat een kink in de kabel kan zijn: allergie voor je vaste lippenstift of het merk wat je gebruikt. Ben je allergisch voor bijv. gluten? Er bestaan glutenvrije lippenstiftmerken.
Ook extra koude dranken en ijs kan kloven veroorzaken. Denk maar aan de vrieskou in de winter. Dit kan hetzelfde effect op lippen hebben.

Stel dat dit alles echt niet helpt kun je overwegen een huidtherapeut of een hele goede schoonheidsspecialist te vragen of er andere mogelijkheden zijn.
Beterschap!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Wat ik zelf een goede vind is Purol met honing. Verzorgt je lippen goed en je doet lang met zo'n potje.

Toegevoegd na 1 minuut:
Lukt niet om een afbeelding te plaatsen. Zie link
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Geen lippenstift (want die dient alleen om kleur aan te brengen), maar wel een verzorgende lippenbalsem. Die van Dr. Swaab vind ik het beste.
Amadea
8 jaar geleden
Ik gebruik Labello Med bij gebarsten lippen. Werkt snel en goed.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Over het algemeen zou ik niet kiezen voor een lippenstift. Een lippenstift droogt de lippen sneller uit. Mocht je iets meer richting verzorging gaan met een beetje kleur, dan zou ik bij een subtiele kleur kiezen voor een variant van bijvoorbeeld Labello en dan de rode/cherry. Die heeft een subtiele kleur, maar wel een goede verzorging. Een andere variant daarop is bijvoorbeeld Vaseline Rose.

Mocht je toch een echte lippenstift willen, dan zou ik gaan voor een vettere lippenstift. Meestal zijn dit de lippensticks met namen als 'diamant gloss' en 'shine'. Dit zijn wat vettiger van zichzelf. Ik zou niet voor mat gaan, gezien dat de lippen sneller uitdroogt en daarnaast ook de barstjes benadrukt.