Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Verbrand in de zon huid kleurt na enkele dagen paars waarom?

Woensdag ben ik flink verbrand maar nu de brand er uit is begint het allemaal erg paars te worden. In het begin leek het alsof ik me gestoten had aleen nu wordt het wel een grote paarse plek. Weet iemand waarom?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
15.7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Vaak is de huid na een verbranding glad en roze. Dit trekt geleidelijk weg en de huid krijgt z'n normale kleur terug. Maar de huid kan ook donkerder worden. Vooral bij langdurig staan kan de huid van voeten en benen paars van kleur worden. Hetzelfde kun je zien aan je armen en je handen wanneer deze naar beneden hangen. Ook onder invloed van emoties, inspanningen of veranderingen van temperatuur kan de huid paars worden. Het is een onschuldig verschijnsel dat ontstaat door stuwing van bloed in de sterk doorbloede huid.
Waarschijnlijk ga je de komende dagen vervellen, en het nieuwe laagje dat eronder gegroeid is zal dan weer normaal van kleur zijn.
(Lees meer...)
Amadea
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Goed antwoord!
Misschien een goed idee om de bron er nog bij te vermelden. Bij deze:
http://brandwondenstichting.nl/wp-content/uploads/2013/09/brochure_ouders.pdf

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding