Hoe verdwijnt het branderige gevoel aan mijn handen door het gebruik van ontkalker het snelste?

Ik heb gisteren de kalkaanslag op de tegels in de douche middels een krachtige ontkalker verwijderd, sindsdien heb ik last van een branderig gevoel aan de handen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
6.6K
Amadea
9 jaar geleden
Voortaan altijd rubber handschoenen dragen bij het werken met chemische stoffen!
tinus1969
9 jaar geleden
Is het alleen een branderig gevoel? Of is het ook erg rood en/of zichtbaar beschadigd?

Antwoorden (3)

spoelen met veel water is dan zo ongeveer het enige dat werkt. Maar als het gisteren al gebeurd is, denk ik niet dat dat nu nog nut heeft.
Misschien kun je even langs dokter of apotheek voor een zalfje
9 jaar geleden
Ontkalken doe je met een zuur. Citroensap en azijn zijn in de regel ruimschoots voldoende, maar veel mensen grijpen inderdaad graag (onder invloed van de reclame ?) naar een 'superontkalker' - in de veronderstelling dat dat echt veel beter is- die zeker voor de huid echt veel te zuur is. Als je die gebruikt zonder handschoenen, en daarna ook nog eens niet meteen je handen ZEER grondig reinigt met een zwakke base (groene zeep is al goed genoeg, maar met zo'n sterk zuur wellicht liever soda of bakpoeder gebruiken, en OOK goed afspoelen), krijg je gewoon letterlijk brandwonden op je huid. Het zuur verbrandt je huid - meestal gelukkig maar eerste graads - en daar kun je nu niet veel meer aan doen. Het zal moeten genezen.

Regelmatig insmeren met een vochtinbrengende creme kan wellicht wat verlichting geven, maar sluit het niet helemaal af van de lucht met een echt vette zalf. Maar de tijd zal uiteindelijk het werk moeten doen.

Overigens hoort er op de fles wel iets te staan van een waarschuwing. Hopelijk heb je die gelezen en de aanwijzingen opgevolgd.

Toegevoegd na 6 minuten:
(Nog even voor de volledigheid :
In een normaal huishouden heb je eigenlijk nooit een snelontkalker of superontkalker nodig ; die doen hun werk niet zozeer beter, alleen maar sneller. En "snel" levert in een huishouden niet de voordelen die bijvoorbeeld bij industriele toepassingen wel van belang kunnen zijn. Ze zijn niet alleen gevaarlijk, maar ook duur.

Je kunt beter regelmatig bijhouden door oppervlakken die makkelijk kalkaanslag krijgen te reinigen met (verdunde) schoonmaakazijn. Lastige plekken als kranen kun je omwikkelen met een doek met azijn en gewoon een hele nacht laten zitten.

Hetzelfde geldt eigenlijk voor superontvetters ; in de praktijk heb je geen extra voordeel boven gewone soda en bakpoeder, maar ze zijn wel gevaarlijker en vooral duurder. Bijhouden en niet laten inbakken werken het best )
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
je handen goed wassen!