wat helpt nou echt tegen gist huidvlekjes?

PITYRIASIS VERSICOLOR in ieder geval niet, selsun?

een jaar geleden
1.7K
tinus1969
een jaar geleden
Opties hier: https://en.wikipedia.org/wiki/Tinea_versicolor#Treatment bespreek met je huisarts of dematoloog.

Antwoorden (1)

Je huid ontsteekt eerder en wordt schilferig als die vet of vaak nat is. Wat je dus zelf al kunt doen is je altijd goed afdrogen, schone kleren aandoen als je gezweet hebt, en je tegen de zon beschermen met een crème die weinig vet of olie bevat.

Heb je veel vlekjes en wil je die behandelen dan kun je dat doen met shampoo met seleensulfide, wat zonder recept bij drogist of apotheek te koop is.

Zijn het weinig vlekjes maar wil je die wel behandelen, dan kun je die insmeren met een crème tegen gisten en schimmels. Bijvoorbeeld terbinafine op de huid, miconazol op de huid of clotrimazol op de huid. Ook die zijn zonder recept te koop bij apotheek of drogist.

Heb je er heel veel last van en helpt smeren helemaal niet, dan kun je naar de huisarts om die een recept te laten schrijven voor pillen tegen gisten en schimmels.

Zomergist is niet gevaarlijk en niet besmettelijk en gaat altijd vanzelf over. Dus behandelen hoeft in principe niet.
Amadea
een jaar geleden