Is dit een allergische reactie?

Sinds ik bij een vriend ben geweest, is mijn gezicht heel erg geïrriteerd. Ik heb van mezelf een egale, zachte huid en heb nooit last van puistjes of acne gehad. Maar nu zat mijn gezicht vol rode bultjes, is mijn gezicht schraal en zijn mijn ogen dik, rood en opgezwollen. Toen ik gister weer bij die vriend was geweest, heb ik er weer last van.

Wat kan dit zijn?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3K
Amadea
9 jaar geleden
Heb je daar beide keren gegeten, en/of je gezicht gewassen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zijn er katten of honden ? Matras van kapok of paarden haar ? Kussens met dons of veren ? Het wel lijkt op een allergie ja .
Ritsuka
9 jaar geleden
Schrale huid zou kunnen van zijn baard/stoppeltjes
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ze hebben een kat, maar ik heb bij mij thuis zelf ook katten en ik weet dat ik daar niet allergisch voor ben. Het schrale zou inderdaad van stoppels kunnen komen, maar dan toch niet over mijn hele gezicht? En mijn ogen zouden dan ook niet zo rood en opgezwollen zijn.. Ik heb er de vorige keer gegeten, maar dat was niks verkeerds (pizza..)

Antwoorden (3)

Tja, dat is door ons natuurlijk niet met zekerheid te zeggen, maar het klinkt alsof het inderdaad een allergische reactie zou kunnen zijn. Het schrale gevoel en de bultjes kunnen op zich bij van alles passen. De zwelling en roodheid van de ogen (althans van de oogleden) is veel typischer voor allergieën.

Waarvoor je allergisch bent kan ik niet zeggen. Probeer eens na te gaan of je bij hem in aanraking komt met dingen waar je thuis niet mee in aanraking komt. Probeer breed te denken, dus dingen die je daar eet/ drinkt maar ook bijvoorbeeld luchtjes ed.
Zonder dat soort informatie is onderzoek bij de huisarts vaak maar weinig zinvol.

Toegevoegd na 13 uur:
Met 'luchtjes' doel ik op parfums, aftershave ed.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Om eerlijk te zijn,... als jullie veel knuffelen kan je misschien van zijn stoppeltjes ook wat rode vlekjes krijgen. Heb ik vroeger ook gehad. Dat wil niet zeggen dat je allergisch bent aan je vriend, enkel aan zijn baardhaar. :)

Ben je misschien aan iets allergisch?
vb Hond misschien heeft hij er wel geen maar iemand die er vaak komt wel. Hetzelfde voor de meeste dieren ( kat, konijn, vogel,... )
Maar ook veel mensen zijn allergisch aan huisstof... als jij zelf een vrij ordelijk huis hebt en je vriend iets minder dan kan dat genoeg zijn om al last van te hebben.
In dat geval zijn kussens, matten,... meestal de boosdoener.
Of misschien is je vriend net erg proper en zelfs een hele 'lekkere geurtjes' zetter. Van die geurverspreiders zijn voor vele ook niet erg rozengeur en maneschijn.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Eh, zijn baard? Op zich zou dat huidklachten kunnen geven, maar dan alleen op de plek waar de stoppels haar huid raken. Dan zou hij zijn kin dus over haar ogen moeten wrijven; natuurlijk niet onmogelijk, maar volgens mij niet erg waarschijnlijk.
Allergieën voor dieren en huisstofmijt geven ander soort klachten; eerder klachten van de luchtwegen. Parfums, aftershave ed zouden dan weer wel kunnen.
Ik zou goed uitzoeken wat er allemaal anders is bij je vriend vergeleken bij jou thuis. Misschien ben je allergisch voor de wasverzachter of het wasmiddel dat je vriend gebruikt. Je kunt eens proberen om wat van zijn wasverzachter en aftershave op je huid te doen om te zien of je daar dan bultjes krijgt. Soms zit de allergische reactie ook in iets dat je bij je vriend eet of drinkt wat je thuis niet neemt. Bij mij is dat appels en aardbeien. Daar krijg ik ook bultjes van. Of natuurlijk het schuren van een stoppelbaard als je elkaar knuffelt zoals xnoorvh ook al als mogelijke reden noemt. Dan heb je gewoon een geirriteerde huid en moet je vriend zich even goed scheren voor jij langskomt.